[NUUG fiksgatami] Kommunale systemer og kart

Gorm Eriksen gormer at gmail.com
Sun Mar 13 10:01:33 CET 2011

2011/3/13 Petter Reinholdtsen <pere at hungry.com>:
>  Han anbefalte å standardisere på løsninger ala Open311.

Ja, Open311 virker veldig fornuftige. Om det ikke er noen kommuner som
forstår hvor fornuftig dette er så kunne vi gjort en test med Alf Tore
Meling (på CC) sin Facebook eksempelkommune:
https://www.facebook.com/eksempelkommune#!/eksempelkommune?sk=info
F.eks. ved at FiksGataMi fikk en egen tab på siden der på facebook og
en ny "Eksempel kommune" på fiksgatami.no

> Virker dog som
> om utgangspunktet til endel kommuner er at de skal ha kontroll med
> hvordan innbyggerne sender dem beskjeder, mens vårt utgangspunkt er at
> enhver innbygger kan velge selv hvordan de vil sende epost eller ta
> kontakt med kommunen

Ja, enig. De burde kunne klare andre typer henvendelser enn via deres
grensesnitt, men det bør selvfølgelig tilrettelegges slik at blir
enklest mulig for de å behandle den. Har de juridisk mulighet til å
nekte å motta henvendelser på epost?

> Problemet her er i utgangspunktet er bruksvilkårene til Google Maps og
> Statens Kartverk, og det er årsaken til at jeg har valgt
> OpenStreetmap.
>
> Det er teknisk mulig å la brukerne velge mellom Google Maps og
> OpenStreetmap, da begge bruker samme projesering, mens OpenLayers så
> vidt jeg ikke støtter å veksle mellom bakgrunnskart med ulik
> projesering og dermed gjør det teknisk umulig å veksle mellom
> OpenStreetmap og Statens kartverks kart.

Jeg forstår hva du vil få til, men det har kommet noen klager på
kartene til OSM. Kartene har mangler i noen områder. Det er først og
fremst Kartverket sine kart jeg skulle likt å se støttet da de har
veldig gode kart i mange områder. Det har noen tekniske utfordringer,
men det burde være løstbart om man projeserer kun et av kartene om
gangen. Om det skulle komme flere klager på kartene så kan jeg se litt
mer på dette, men enig med deg i at dette er en god mulighet til å få
bedre OSM kart.

Mvh, Gorm Haug Eriksen