[NUUG fiksgatami] Kommunale systemer og kart

Gorm Eriksen gormer at gmail.com
Sun Mar 13 10:41:48 CET 2011

2011/3/13 Petter Reinholdtsen <pere at hungry.com>:
> Jeg tror ikke kommunen har juridisk eller politisk ryggdekning til a
> nekte å ta imot epost fra de av innbyggerne som velger å bruke
> FiksGataMi, mens de tar imot epost fra alle andre.  Hvis jeg tar feil,
> så blir jeg veldig overrasket.  Men vi kan levere på annet vis enn
> epost.  Vi kan sende telefaks, vi kan lese av meldinger på telefon, vi
> kan sende papirpost og vi kan levere med bud.  Mulighetene er mange,
> hvis en kommune plutselig finner ut at de nekter å lese epost fra
> innbyggerne sendt via FiksGataMi.

Nå er vel spørsmålet om de kan henvise til en tjeneste på nettet og
kreve at alle henvendelser kommer gjennom den. Uavhengig av hvordan
det blir levert.

> Det er opp til kartverket å gjøre sine kart tilgjengelige med
> bruksvilkår som lar oss bruke dem.
>
> Vi trenger f.eks. rett til kommersiell bruk (vi kommer til å
> samarbeide med kommersielle aktører), og kan ikke akseptere at
> kartverket når som helst kan ødelegge tjenesten ved å blokkere vår
> bruk av kartene.

Dette er supplerende kart så det er nok ikke en reel problemstilling
at de vil få mulighet til å ødelegge tjenesten.

Dette med kommersiell bruk kan bli et problem, men da får jo du en ny
OSM artikkel på Digi og blir sikkert veldig glad for det. :)

> Vi kan heller ikke akseptere at brukere som er
> aktive på FiksGataMi plutselig kan miste karttilgang pga mye
> nedlasting av kart.

Dette kommer selvfølgelig ikke til å skje. Det er 10.000 flak pr.
klient. FiksGataMi vil gå i taket på Goole sitt API før Kartverket.

> Å be oss fikse et problem som må fikses hos
> kartverket blir å bjeffe mot feil tre.

Selvfølgelig ikke. Dette problemet finnes forøvrig i dag mot Google
sin Geolocation API og at tjenesten er prisgitt deres mangler.

Hilsen, Gorm