[NUUG fiksgatami] Kommunale systemer og kart

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Sun Mar 13 10:55:33 CET 2011

[Gorm Eriksen]
> Nå er vel spørsmålet om de kan henvise til en tjeneste på nettet og
> kreve at alle henvendelser kommer gjennom den. Uavhengig av hvordan
> det blir levert.

Det kan de antagelig prøve på, men jeg tror ikke de kan kreve at hele
befolkningen har nettilgang.  Vi kan sende papirbrev i slike
tilfeller. :)

> Dette er supplerende kart så det er nok ikke en reel problemstilling
> at de vil få mulighet til å ødelegge tjenesten.
>
> Dette med kommersiell bruk kan bli et problem, men da får jo du en
> ny OSM artikkel på Digi og blir sikkert veldig glad for det. :)

Jeg ser ikke at gevinsten i å godta vilkår jeg synes er urimelig
oppveier ulempene.

> Dette kommer selvfølgelig ikke til å skje. Det er 10.000 flak pr.
> klient. FiksGataMi vil gå i taket på Goole sitt API før Kartverket.

Jeg har sett det skje allerede med kartverkets tjeneste, etter å ha
scrollet litt rundt i et OpenLayers-basert kart, så det er ingen
hypotetisk problemstilling.

> Selvfølgelig ikke.

Vel, slik jeg ser det, er det kartverket som må endre sine vilkår før
deres karttjeneste blir et aktuelt alternativ.  Det tar naturligvis
utgangspunkt i at jeg mener våre krav til bruksvilkår er nødvendige og
ikke kan fires på.

> Dette problemet finnes forøvrig i dag mot Google sin Geolocation API
> og at tjenesten er prisgitt deres mangler.

Hvordan det?  Vi har ikke koblet vår bruk av navneoppslag mot en
API-nøkkel, og ikke akseptert noen bruksvilkår for å bruke Googles
navneoppslags-API.

I tillegg så har vi egen postnummer-database, så vi er ikke avhengig
av Google for å fungere, selv om vi mister navneoppslag.