[NUUG fiksgatami] Kommunale systemer og kart

Gorm Eriksen gormer at gmail.com
Sun Mar 13 11:09:33 CET 2011

2011/3/13 Petter Reinholdtsen <pere at hungry.com>:
> [Gorm Eriksen]
>
> Jeg ser ikke at gevinsten i å godta vilkår jeg synes er urimelig
> oppveier ulempene.

Gevinsten er bedre kart for brukerne og kommunen. Det er en ærlig sak
om du er prinsipielt imot bruk av andre løsninger enn OSM, men det går
altså på bekostning av brukerne.

> Jeg har sett det skje allerede med kartverkets tjeneste, etter å ha
> scrollet litt rundt i et OpenLayers-basert kart, så det er ingen
> hypotetisk problemstilling.

10.000 flak er ganske mange flere kall enn det du får av "å scrolle
litt rundt" så jeg tror nok det skyldes noe annet. Har sett at
tjenesten har væt ustabil i perioder. Kanskje det er det du har sett?

> Vel, slik jeg ser det, er det kartverket som må endre sine vilkår før
> deres karttjeneste blir et aktuelt alternativ.  Det tar naturligvis
> utgangspunkt i at jeg mener våre krav til bruksvilkår er nødvendige og
> ikke kan fires på.

> Hvordan det?  Vi har ikke koblet vår bruk av navneoppslag mot en
> API-nøkkel, og ikke akseptert noen bruksvilkår for å bruke Googles
> navneoppslags-API.

Google GeoCoding API har begrensninger både på antall req pr. dag og
på frekvens.

Dessuten bryter fiksgatami og fixmystreet allerede bruksvilkårene i
dag siden Geocoding API kun skal brukes til Google sine kart (jeg tror
dette ble endret en gang etter at FixMyStreet ble lansert, men ikke
sikker):

Fra https://code.google.com/intl/no/apis/maps/documentation/geocoding/

"Use of the Google Geocoding API is subject to a query limit of 2,500
geolocation requests per day. (User of Google Maps API Premier may
perform up to 100,000 requests per day.) This limit is enforced to
prevent abuse and/or repurposing of the Geocoding API, and this limit
may be changed in the future without notice. Additionally, we enforce
a request rate limit to prevent abuse of the service. If you exceed
the 24-hour limit or otherwise abuse the service, the Geocoding API
may stop working for you temporarily. If you continue to exceed this
limit, your access to the Geocoding API may be blocked.

Note: the Geocoding API may only be used in conjunction with a Google
map; geocoding results without displaying them on a map is prohibited.
For complete details on allowed usage, consult the Maps API Terms of
Service License Restrictions."

Hilsen, Gorm