[NUUG kart] Skog

Magne Mæhre magne at samfundet.no
Tue Mar 4 11:48:12 CET 2008

Sverre Didriksen wrote:
> Det finnes to tagger for skog og jeg har observert at begge brukes.  Vi
> bør standardisere eller avklare hva som er korrekt.
>
> landuse=forest  (
> http://wiki.openstreetmap.org/index.php/Tag:landuse%3Dforest)
>
> natural=wood  (http://wiki.openstreetmap.org/index.php/Tag:natural%3Dwood)
>
> Den første beskrives brukt om plantet skog / plantasjer mens begge kan
> brukes på vanlig viltvoksende skog slik jeg tolker det.
>
> Jeg har selv vinglet litt, men falt ned på at kanskje natural=wood er mest
> korrekt.  Jeg har tittet litt utenlands og der ser det ut til at det er
> [...]

Jeg var litt spent på å se hva diskusjonen var i forhold til disse, men
det ligger ingen slik ute på wikisidene, ser jeg.

Jeg konfererte litt med min bedre halvdel (med doktorgrad på trær :) og
i litteraturen så er det omtrent utelukkende 'forest' som brukes som
begrep.  De bruker gjerne en ekstra klassifiseng, som "primary
forest', 'secondary forest', 'tree farm', for å skille mellom urskog,
driftet skog, plantasjer, og hvor viktig skogen er (i forhold til
å kunne opprettholde seg selv, beholde mangfoldet etc.)

'woods' kan evt. brukes om en mindre samling med trær (jfr. 'grove').
Ut fra dette så virker det som om OSM har lagt seg på en definisjon
som er litt odde..

Når det er sagt så er det viktigst at man bruker noenlunde like
klassifiseringer, og akkurat hvilken tag man bruker er underordnet.
I verste fall kan man gjøre en global search/replace i ettertid..

Jeg vil foreslå at vi, inntil videre, holder oss til å bruke
"natural=wood" for norske primær- og sekundærskoger, for å være
kompatible med resten av verden.

--Magne