[NUUG kart] Stedsnavn og kommunenavn - bruk av "place"

Helge Hafting helge.hafting at aitel.hist.no
Tue Mar 25 23:54:10 CET 2008

Knut Arne Bjørndal wrote:

> Jeg ville tro Skei, og kanskje Surnadalsøra(?), burde være village, de
> andre er vel så små at hamlet passer bedre? Jeg har tagget Bolme som
> det.

Vanskelig å si. "hamlet: just a few houses".  Så langt har jeg tolket
"just a few"
som at husene kan telles på en hånd, ellers blir det "village".
Øye er mer enn 5 hus, så hvor mange er "just a few" egentlig?
Er det noen etablert praksis?

> [...]
> vis, noen mener disse skal ligge i is_in, selv syns jeg det er en
> naturlig ting å bruke relations til - man har da en relation Surnadal
> med members som peker til tettstedene, og en relation Møre og Romsdal
> som har Surnadal-relationen som member. Da kan man knytte inn andre
> metadata om disse også, for eksempel grenser, innbyggertall, ...
>
> Jeg skrev ned litt om hvordan man kunne gjøre noe slikt for land, noen
> burde lage et helhetlig system for slikt nedover, og lage en debatt
> rundt det på talk-listen slik at man bruker det samme systemet i hele

Idéelt burde kommune- og fylkesgrensene legges inn. Nå vet jeg ikke
nok om hvor de går, men is_in kan forsåvidt også brukes.

Det er imidlertid ikke nok. Kommunenavn bør også stå på
kartet, i nærheten av kommunesenteret. Å bruke "village" om
kommunesenteret blir feil, siden det er "Skei" i dette tilfellet.
Jeg antar at "place=county" vises med større skrift (og på mindre zoom),
slik
at det synes at "Skei" dermed er et mindre sted innenfor "Surnadal",
selv om begge nodene havner på nesten samme sted.

Det er derfor jeg spør om "place=county" passer for å sette kommunenavn
på kartet.
Ytterligere tiltak, som kommunegrenser, is_in og/eller relasjoner gjør
datagrunnlaget enda bedre, men et eller annet sted skal kommunenavnet
stå også.

Helge Hafting