[NUUG kart] Stedsnavn og kommunenavn - bruk av "place"

Knut Arne Bjørndal bob at cakebox.net
Wed Mar 26 08:54:11 CET 2008

On Tue, Mar 25, 2008 at 11:54:10PM +0100, Helge Hafting wrote:

> [...]
> Er det noen etablert praksis?

> Idéelt burde kommune- og fylkesgrensene legges inn. Nå vet jeg ikke
> nok om hvor de går, men is_in kan forsåvidt også brukes.
>
> Det er imidlertid ikke nok. Kommunenavn bør også stå på
> kartet, i nærheten av kommunesenteret. Å bruke "village" om
> kommunesenteret blir feil, siden det er "Skei" i dette tilfellet.
> Jeg antar at "place=county" vises med større skrift (og på mindre zoom),
> slik
> at det synes at "Skei" dermed er et mindre sted innenfor "Surnadal",
> selv om begge nodene havner på nesten samme sted.

Hvis man har slike relation-objekter i stedet er det bare snakk om å
fikse litt på rendreren for å tegne det på kartet. place=county blir
stort sett bare en rendrer-instruksjon om å skrive noe i stor font, en
slik relation gir faktisk noe meningsfull informasjon. Det gir også
bedre muligheter for en smart renderer til å flytte litt rundt på
teksten slik at ikke Skei og Surnadal plutselig ligger oppå hverandre
eller noe.

> Det er derfor jeg spør om "place=county" passer for å sette kommunenavn
> på kartet.
> Ytterligere tiltak, som kommunegrenser, is_in og/eller relasjoner gjør
> datagrunnlaget enda bedre, men et eller annet sted skal kommunenavnet
> stå også.

Fra http://wiki.openstreetmap.org/index.php/Good_practice: Don't map
for the renderer. La oss heller lage bedre data, nøyaktig plassering
av tekst kan rendrerne få gjøre. En simpel måte å gjøre rendering av
en slik relation vil f.eks. være å bare bruke posisjonen til det
stedet som er satt som kommunesenter.

--
Knut Arne Bjørndal
aka Bob Kåre