[NUUG kart] Stedsnavn og kommunenavn - bruk av "place"

Bernt M. Johnsen berntm at gmail.com
Wed Mar 26 10:23:09 CET 2008

Jeg tror vi gjør klokt i å skille mellom steder og administrative enheter.

Slik jeg ster det har vi
1) Adminsitrative enheter: Stat, Fylke, Kommune.
2) Steder: By, Tettsted, Bygd, Grend, Småsted(?)

Jeg mener vel relasjoner burde være ok for administrative enheter
(bortsett fra at verktøystøtten halter ennå, har slitt litt ifbm
sykkelruter i Trondheim).

Inndelingen med Town/Village/Hamlet er litt irrelevant for norske
forhold siden vi (med noen få unntak) har hatt spredt bebyggelse
utenfor byene/tettstedene og vi dermed ikke har noen landsbyer. En
mulig anvendelse kunne jo vært:
By: city/town (avhengig av størrelsen)
Tettsted: town
Bygd: village