[NUUG kart] Stedsnavn og kommunenavn - bruk av "place"

Helge Hafting helge.hafting at aitel.hist.no
Wed Mar 26 12:41:22 CET 2008

Bernt M. Johnsen wrote:
> Jeg tror vi gjør klokt i å skille mellom steder og administrative enheter.

Enig.  Det er allerede standarder for steder, som stort sett går
på folketall og bystatus. Jeg hadde håpet vi kunne finne
en standard for administrative enheter også, derfor
foreslår jeg place=county for kommune og place=region for fylke.
Kom gjerne med andre forslag (eller enighet), så vi kan få
en fornuftig og felles måte å registrere slikt.
> Slik jeg ster det har vi
> 1) Adminsitrative enheter: Stat, Fylke, Kommune.
> 2) Steder: By, Tettsted, Bygd, Grend, Småsted(?)
>
> Jeg mener vel relasjoner burde være ok for administrative enheter
> (bortsett fra at verktøystøtten halter ennå, har slitt litt ifbm
> sykkelruter i Trondheim).

Hva slags relasjoner?

> Inndelingen med Town/Village/Hamlet er litt irrelevant for norske
> forhold siden vi (med noen få unntak) har hatt spredt bebyggelse
> utenfor byene/tettstedene og vi dermed ikke har noen landsbyer. En
> mulig anvendelse kunne jo vært:
> By: city/town (avhengig av størrelsen)
> Tettsted: town
> Bygd: village
> Grend: hamlet
> Småsted: locality
>
> .... bare en tanke....

Vet ikke om det er så  irrelevant - slik jeg har forstått er "village"
et navngitt område med under 10.000 innbyggere, slike
fins det mange av selv om de ikke nødvendigvis er organisert
som "landsbyer".  Hvis et område har navn og nok folk . . .

Helge Hafting