[NUUG kart] Landsdeler eller distrikter i OSM

Gustav Foseid gustavf at gmail.com
Sun Feb 14 09:41:31 CET 2010

2010/2/13 Knut Karevoll <kka049 at student.uib.no>

> Dei som har vert litt overvåkne ser at eg har lagt inn admin_level=3
> på grensa rundt sørlandet og trøndelag. Dette er fordi det stod på
> http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:boundary%3Dadministrative
>  at admin_level=3 skulle brukast på landsdelar.

I Norge har vi ikke noen administrative inndelinger utover fylke og kommune.
Å markere Trøndelag og Sørlandet som en form for delstater blir helt feil.

> Sidan folk har reagert på dette tenkte eg at me burde hatt ein
> diskusjon om dei administrative inndelingane i Norge. Noko som ikkje
> har vert aktuellt før. Her er det også mulig å snakke med svenskene
> som har ein ganske lik inndeling som Norge, slik at kartet blir
> konsistent.

Fylker og kommuner/län bør bruke samme tagging som i Sverige, Finland og
andre land med tilsvarende administrativ inndeling.

Det ser ut som landene som har delstater (Tyskland, USA) bruker 4 på disse,
det samme som vi bruker på fylker. Det virker litt snodig, egentlig.

> Landsdelar er konkret definerte og blir brukt i mange sammenhengar.
> For eksempel helseinndelingar. Landsdelar gjer seg også bra ut på
> europakartet. Men det er ikkje noko pollitisk inndeling av Norge.
> Spørsmålet er her om me skal legge inn landsdelar med admin_level=3
> eller ikkje.

Jeg synes absolutt ikke helseregioner har noe i OSM å gjøre. Ei
omorganisering av helsevesenet, slik som sammenslåing av Helse Sør og Helse
Øst til Helse Sørøst bør ikke være noen grunn til å endre kartet.

 - Gustav