[NUUG kart] Mulig import frå Naturbase: Fjordkatalogen

Jarl Mosand jarlmos at frisurf.no
Sat Feb 27 11:11:59 CET 2010

På Fri, 26 Feb 2010 23:48:53 +0100, skrev Gnonthgol <gnonthgol at gmail.com>:

> Snakket om Naturbase fekk meg til å sjå gjennom kva datasett dei har
> som me kan bruke. Det gjorde at eg fekk auge på Fjordkatalogen som
> inneheld grenser og navn for alle fjordane i norge. Dette inkluderer
> heile norges kystlinje.
> http://dnweb12.dirnat.no/wms/wmsinfodn/WMS_Info_datasett.asp?service=Fjordkatalogen
>
> Store deler av kysten i norge er importert frå PGS (automatisk
> generert frå landsat). Desse dataa har nokre feil og det er mulig at
> Fjordkatalogen er betre.
>
> Det hadde vert kjekt å importert fjordnavna, og eventuellt undersøkt
> [...]

Dette ser bra ut. Jeg har brukt utrolig mange timer på å justere øyer,
holmer og skjær i kommunen min. Et problem er referanser. Landsat er
faktisk ganske unøyaktig plassert. Utafor huset mitt har jeg et par
referansepunkter som jeg justerer Landsat bildene etter. Men lengere nord
i kommune har jeg en sterk mistanke om at misvisningen er annerledes.

Jeg har sett litt på Fjordkatalogen på min kommune og det er en annen
verden. Detaljeoppløsningen er noe helt annet. Fremdeles bruker jeg en
nokså primitiv måte å konvertere data på, litt tungvint, men om noen som
har bedre datakunnskap gikk løs på dette ville vi ha en mye bedre
kystlinje. Kansje det finnes programvare som kan oversette shape filer til
noe som JOSM takler? Jeg starter nok med Frøya uansett jeg.

Jarl

--
Sendt med Operas revolusjonerende e-postprogram: http://www.opera.com/mail/