[NUUG kart] Mulig import frå Naturbase: Fjordkatalogen

Christian Ekstra christian.2res1 at tele2.no
Sat Feb 27 15:11:44 CET 2010

Jarl Mosand skrev:

> Dette ser bra ut. Jeg har brukt utrolig mange timer på å justere øyer,
> holmer og skjær i kommunen min. Et problem er referanser. Landsat er
> faktisk ganske unøyaktig plassert. Utafor huset mitt har jeg et par
> referansepunkter som jeg justerer Landsat bildene etter. Men lengere nord
> i kommune har jeg en sterk mistanke om at misvisningen er annerledes.
>
> Jeg har sett litt på Fjordkatalogen på min kommune og det er en annen
> verden. Detaljeoppløsningen er noe helt annet. Fremdeles bruker jeg en
> nokså primitiv måte å konvertere data på, litt tungvint, men om noen som
> [...]
Har akkurat lastet ned shp filene for området rundt Drammensfjorden,
detaljnivået er som du sier veldig bra. Nå ser det ut til at det er fler
enn meg som har korrigert kystlinjene etter Yahoo i det området, så jeg
fant ikke noe sikkert sammenlikningsgrunnlag mot de originale PGS
dataene. Fjordgrenser og navn er jo uansett nyttig.

Siste versjon av Merkaartor spiste unna SHP filene fra fjordkatalogen.
Dessverre mangler noen av øyene, jeg vet ikke om det skyldes Merkaartor
eller om de mangler i SHP filene.

Christian