[NUUG kart] Fylkesveier og riksveier igjen

Vidar Gundersen vibrog+nuug at gmail.com
Tue Jun 15 18:11:03 CEST 2010

2010/6/15 Øystein tusvik <list.nuug at tusvik.no>:
> Er det noen som vet hva det betyr at en sti er gul-merket?

som Sverre sier, kan det bety at det er en lysløype.
hvis du feks har Turkartpakken fra Sarpsborg kommune, betyr gult der lysløyper.

i terrenget tror jeg at gult i en del tilfeller er benyttet for ridestier.

hvilken sti tenker du på?
(i Østsidenmarka (Fredrikstad) er det en gul, en rød og en blå runde,
i tillegg til NCS:S1040B lysblå kyststimerking. i dette tilfellet er
det "piratmerking", hvor tre ulike ruter har hver sin farge. den gule
har jeg forresten ikke full oversikt over: disse kan og bør legges inn
som relasjoner.)

> Hvor gammelt må et kart være for at det ikke lenger er beskyttet av
> åndsverksloven? Jeg snakker om feks. et gammelt kart trykket på lerret fra
> 1937 over Stange/Mjøsa. Det inneholder fortsatt mye god informasjon som
> kunne vært brukt i OSM, som feks. stedsnavn etc. Det mangler veldig mye i
> OSM i det området.

vet ikke, men Googlet og fant:
http://no.wikipedia.org/wiki/Opphavsrett

    "Opphavsretten er tidsbegrenset, som hovedregel til 70 år
    etter utløpet av opphavsmannens dødsår."

som er en utfordring siden kart ikke nødvendigvis har en opphavsmann?

PS: Fortell listen det du fant ut om å søke godkjenning av flyfoto?!