[NUUG kart] Fylkesveier og riksveier igjen

Øystein tusvik list.nuug at tusvik.no
Tue Jun 15 23:06:57 CEST 2010


Da prøver jeg å ringe kartverket i morgen. Kan evt. henvise til paragrafene
du nevner her. Jeg leste loven selv, og satt også igjen med samme konklusjon
som deg. Loven virker som er vinklet mest i retning av kunstverk og bilder.
Det er kun ett sted kart er nevnt. 

Hvis det er ok, så tipper mange sitter på en del gamle kart som etter hvert
kan brukes i grisegrente strøk hvor nesten alt mangler.



Vidar oppfordret meg til å si noen ord om flyfoto her. Jeg har sjekket opp
litt rundt dette, ettersom jeg har en kollega som er pilot og vi disponerer
fly. Har ikke fått noen bekreftelse enda på om flyklubben godtar montering
av utvendig utstyr på flyene, men jeg får nok et svar snart.

Det er også et juridisk aspekt rundt flyfoto. NSM krever at du er godkjent
før du får lov til å ta bilder fra fly. (Gjelder ikke for rutefly etc.) Det
er her to muligheter. Den ene er å sende inn søknadsskjema og få en
permanent godkjenning for 5 år. Den andre muligheten er å sende de en email
hvor du kan få godkjent et engangsprosjekt. Begge alternativene er
kostnadsfrie. Han jeg snakket med anbefalte å sende søknad på 5 år, og i
tillegg be om godkjenning for enkeltoppdrag mens de behandler søknaden.
Virket ikke som om det var noe problem å få det hvis du hadde rent mel i
posen... Kollegaen min har tidligere jobbet for et kjent firma som driver
med dette profesjonelt.

Bildene trenger ikke sendes inn til kontroll så lenge du ikke flyr over
områder med restriksjoner.

Flyfoto selv fra stor høyde vil være langt bedre enn landsat/yahoo. Med
dagens speilreflekskamera bør ikke resultatet av amatørflyfoto bli så verst.
Utfordringen blir å få festet kameraet på en trygg måte. Canon eos500 og
sikkert andre kan fjernstyres via usb-kabel fra PC. 




Tilbake til det tråden startet med, fylkesveier og riksveier. Jeg
registrerer at det er delte meninger om hvordan disse skal merkes. Så inntil
man blir enige om noe så forholder jeg meg til
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/No:Map_Features som sier at det ikke skal
brukes noe form for prefix, kun ref=veinr.


Mvh
Øystein




-----Original Message-----
From: Gnonthgol [mailto:gnonthgol at gmail.com] 
Sent: 15. juni 2010 20:55
To: Vidar Gundersen; Øystein tusvik
Cc: kart at nuug.no
Subject: Re: [NUUG kart] Fylkesveier og riksveier igjen

Etter å ha lest Åndsverklova
http://www.lovdata.com/all/hl-19610512-002.html#40 ser det ut som om det er
70år etter at den siste opphavsmannen er død (§40). Men dersom opphavsmannen
ikkje er oppgitt ved publisering og ikkje er komme fram seinare er det 70år
etter publisering (§41).

Loven seier ikkje kva som er meint med opphavsmann. Men dersom eit kart
berre er påskrevet t.d. "Statens Kartverk" kan det kansje tolkest som om
opphavsmannen er ukjent og at kartverket handler på opphavsmannens vegne.
Dette gjelder ikkje dersom det står navn e.l. på kartet. Eg er berre ein
lekmann innan jus så det er mulig at eg tar feil her.

Dersom du vil vere heilt sikker kan du spørre statens kartverk. Dersom dei
seier seg einig at du kan publisere gamle kart er saken lett, dersom dei
ikkje er enig er det fremdeles mulig at andre advokatar og dommere har eit
anna syn på saken.

source tagen skal anngi kilden. D.v.s. minst kartserien. Forøvrig se det
store prosjektet dei starta med i england for ein kartserie produsert rundt
1960 (dei har 50år opphavsrett).

Den 15. jun. 2010 kl. 18.11 skrev Vidar Gundersen:
> 
> vet ikke, men Googlet og fant:
> http://no.wikipedia.org/wiki/Opphavsrett
> 
>    "Opphavsretten er tidsbegrenset, som hovedregel til 70 år
>    etter utløpet av opphavsmannens dødsår."
> 
> som er en utfordring siden kart ikke nødvendigvis har en opphavsmann?
> 
> 
> 
> PS: Fortell listen det du fant ut om å søke godkjenning av flyfoto?!






More information about the kart mailing list