[NUUG kart] Fylkesveier og riksveier igjen

Gnonthgol gnonthgol at gmail.com
Wed Jun 16 00:44:35 CEST 2010

Den 15. jun. 2010 kl. 23.06 skrev Øystein tusvik:

> Da prøver jeg å ringe kartverket i morgen. Kan evt. henvise til paragrafene
> du nevner her. Jeg leste loven selv, og satt også igjen med samme konklusjon
> som deg. Loven virker som er vinklet mest i retning av kunstverk og bilder.
> Det er kun ett sted kart er nevnt.
>
> Hvis det er ok, så tipper mange sitter på en del gamle kart som etter hvert
> kan brukes i grisegrente strøk hvor nesten alt mangler.

Det hørest greit ut. Er det nokon som veit kva kart som fanst før 1940? Det er kansje mulig å lage ein tjeneste på dette.

> [...]
> Virket ikke som om det var noe problem å få det hvis du hadde rent mel i
> posen... Kollegaen min har tidligere jobbet for et kjent firma som driver
> med dette profesjonelt.
>
> Bildene trenger ikke sendes inn til kontroll så lenge du ikke flyr over
> områder med restriksjoner.
>
> Flyfoto selv fra stor høyde vil være langt bedre enn landsat/yahoo. Med
> dagens speilreflekskamera bør ikke resultatet av amatørflyfoto bli så verst.
> Utfordringen blir å få festet kameraet på en trygg måte. Canon eos500 og
> sikkert andre kan fjernstyres via usb-kabel fra PC.

Det høyrest jo ut som om du har peiling på kva du snakker om. Dersom du seriøst planlegg noko slikt må du passe på å ha utstyret i orden. Eg tenker på at du må ha ein god GPS og eit bra kamera. Hadde sikkert vert ein fordel å snakke med ein fotograf på dette. Dei har ofte utstyr og ekspertise til å gjennomføre noko slikt. Det er mykje å lese seg opp på og krever mykje jobb. Eg seier ikkje at det ikkje er verdt det, det hadde vert tøfft å lansert ein åpen ortfototjeneste.

Er nesten som me snakker om ein norsk OSMF for å få til noko slikt.

> Tilbake til det tråden startet med, fylkesveier og riksveier. Jeg
> registrerer at det er delte meninger om hvordan disse skal merkes. Så inntil
> man blir enige om noe så forholder jeg meg til
> http://wiki.openstreetmap.org/wiki/No:Map_Features som sier at det ikke skal
> brukes noe form for prefix, kun ref=veinr.
>

> Mvh
> Øystein

Det hørest greit ut. Det er mulig at eg kommer til å køre scriptet som endrer fylkesvegane dersom det ikkje er nokon som protesterer. Men dersom eg hugser rett er det ekstremt mange ulike skrivemåter for for fylkesvegar. Mange er tagga som riksvegar eller navnet på vegen. Det er ikkje lett å skrive ein script til å fange opp alle mulige kombinasjonar. Det må mykje rydding til før eg våger å køre scriptet. I tilleg kan det kutta av veger nær riksgrensa eller endre veger på andre sida av grensa. Dette trur eg at eg kan fikse med litt ekstra hacking, men det tar tid.

Gnonthgol