[NUUG kart] Fylkesveier og riksveier igjen

Øystein tusvik list.nuug at tusvik.no
Thu Jun 17 20:53:20 CEST 2010

Hei,

Tror det er viktig å ha en side som til en hver tid inneholder det siste man
har blitt enige om, og prøver å oppdatere OSM slik at disse stemmer med
hverandre. Regner med at det kan virke litt forvirrende for nye brukere
(inkludert meg selv) at like elementer som veier, merkes på så mange
forskjellige måter.

For min del så kom spørsmålene opp da jeg så at det var et par veier i mitt
område som fortsatt var merket som RV, som nå har blitt FV. Jeg sjekker så
rundt på hva andre fylkeveier er merket som, og ser at de fleste ikke er
merket med annet enn nummer, mens noen få har FV som prefix. Jeg liker å ha
system på ting, så jeg sjekker andre steder hva som er gjort der. Her
registrerer jeg at det er enda flere varianter ute og går. Som sagt så har
jeg ikke hold på så lenge men har registrert at det finnes en side
(http://wiki.openstreetmap.org/wiki/No:Map_Features) som virker som
inneholder retningslinjene som bør benyttes i Norge. Her finnes det også en
link til en side som diskuterer innholdet på siden over. Her leser jeg:

"

Bruk av ref=

Skal det ikke være opphold mellom bokstav og vei nr ?

E6 skal skrives E 6

RV7 skal skrives RV 7

Mener å ha lest et sted at det er en standard for det. Og på de orginale
engelske sidene her så er det jo opphold mellom dem ref=reference name The
reference number of the road, for example R 372 or C 452

Dette må vel følge retningslinjer per land. Hvis man kan vise til en norsk
standard som sier det ene eller andre, er det dette som bør gjelde. See
forøvrig mine synspunkter om dette Gorm 12:30, 24 September 2009 (UTC)

"

Her virker det som om det har blitt bestemt at feks. riksveier skal ha
prefix RV, men spørsmål om det skal være med eller uten mellomrom. Noe som
stemmer dårlig med den andre siden over som sier  "highway=trunk og ref=9"
(uten RV).

Enda mer usikker en tidligere leter jeg videre og finner
"http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Forvaltningsreformen_av_veinettet_i_Norg
e". Her dukker det opp varianter med liten "v" i Fv og Rv. I tabellen øverst
så står det at FV skal beholdes, mens RV skal fjernes etter 01.01.2010. Litt
lenger ned på samme siden står det:

"

Problems we might run into

Some mappers dont put "Rv" or "Fv" in the ref tag, just the number.

"

Skal man ha med RV likevel??

Som dere sikkert ser så er det ikke så lett for en nybegynner å bli klok på
hva som gjelder. Jeg tror det er viktig å ha en side som det tydelig
fremkommer hvordan ting bør/skal tagges, samt at det står på siden at det er
dette som gjelder inntil man har blitt enig om noe annet.

Jeg personlig har ikke for øyeblikket noe behov for å vite om en vei er RV
eller FV. Men som nevnt her så finnes det andre som har behov for denne
informasjonen. Jeg forstår det slik at slike ting kan være vanskelig å bli
enige om, men kanskje man kan ha som policy å inkludere mest mulig info
inntil man blir enige. Jeg antar at det er enklere å lage et script som
fjerner et FV prefix på alle veier, enn å lage et script som legger det til
på veier man er usikre på om skal ha det. Hvis man bruker prefix så burde
det også være enkelt å legge til ekstra særnorske tagger som beskriver
veitype, hvis det skulle bli utfallet, og evt. fjerne prefixet hvis det er
ønskelig.

Mvh

Øystein