[NUUG kart] Fylkesveier og riksveier igjen

Håkon Enger hakon.enger at umb.no
Fri Jun 18 08:35:08 CEST 2010

On Thu, 2010-06-17 at 20:53 +0200, Øystein tusvik wrote:

> "
>
> Bruk av ref=
>
> Skal det ikke være opphold mellom bokstav og vei nr ?
>
> E6 skal skrives E 6
>
> RV7 skal skrives RV 7
>
> Mener å ha lest et sted at det er en standard for det. Og på de
> orginale engelske sidene her så er det jo opphold mellom dem
> ref=reference name The reference number of the road, for example R 372
> or C 452
>
> Dette må vel følge retningslinjer per land. Hvis man kan vise til en
> norsk standard som sier det ene eller andre, er det dette som bør
> [...]

Se på datoen du siterer. Dette var før forvaltningsreformen, som trådte
i kraft 1. januar i år. Det ble foreslått her på lista å fjerne RV/Rv på
riksveier og tidligere riksveier i forbindelse med gjennomføringen av
forvaltningsreformen, og så vidt jeg husker var det ingen protester mot
dette. Diskusjonen starter her:
http://lists.nuug.no/pipermail/kart/2009-August/001126.html

Etter dette ble også wikisiden om forvaltningsreformen, som du lenket
til, endret, og det var det heller ingen protester mot.

Du har helt rett i at det ville være ideelt om wikien (og kartdataene)
var helt konsistent og dessuten om alle var enige om hvordan alt skulle
gjøres, men det er dessverre ikke helt slik det fungerer i osm...

  Håkon