[NUUG kart] Skogsbilveier

Sverre Didriksen sverre.didriksen at usit.uio.no
Thu Jun 24 09:12:37 CEST 2010

Christian Thoresen wrote on 24.06.2010 02:41:07:

> Hva som er skogsbilvei er vel et definisjonsspørsmål. Hos Google er
> første treff et dokument hos statens kartverk som omhandler definisjoner

> brukt i Vbase. Der står det følgende:
>     "Skogsbilvei i Vbase er private veier som det er _søkt tilskudd
> til_, fra Landbruksdepartementet via FMLA (fylkesmannens
> landbruksavdeling)."
>
> Denne definisjonen kan forklare hvorfor det er mange skogsbilveier som
> ikke er i skogen. Et raskt søk på lovdata ga ingen formell definisjon på

> hva en skogsbilvei er der, men ordet er brukt minst to ganger, den ene
> [...]

Jeg synes ikke det er behov for ennå en tagg.  Man kan greit bruke service
eller unclassified.  Jeg heller nok mest til unclassifies, men begge egner
seg.  Jeg velger å se på skogsvei som vei av laveste standard, og det
passer veldig godt med beskrivelse av unclassified på den internationale
wikien: "No administrative classification. Unclassified roads typically
form the lowest form of the interconnecting grid network." Og så kan man
jo bare tagge med surface=gravel om det er grus, for det er det jo ofte.
Og eventuelt med restreksjoner for kjøring, for noen er jo også stengt med
bom slik at bare hytteeierre og grunneier har tilgang.