[NUUG kart] Skogsbilveier

Sverre Didriksen sverre.didriksen at usit.uio.no
Mon Jun 28 09:20:15 CEST 2010

Gnonthgol wrote on 25.06.2010 18:23:30:

> Det me treng er ein bedre måte å koble dei engelske definisjonane til
dei
> norske bruksområda. Eg har sett litt på dei engelske definisjonane og
> prøvd å oversatt definisjonane til norsk og norske forhold:
>
> unclassified: Har egentlig ingen norsk tilsvarande.

Ikke helt enig her.  Den internationale beskrivelsen sier: "Unclassified
roads typically form the lowest form of the interconnecting grid network".
Fritt oversatt er det da de minste veiene, eller de med lavest teknisk
standard.  Jeg synes det passer veldig bra med skogsbilveier. Det er stort
sett enkle grusveier, noen kun for skogbruk men andre også for fri
ferdsel.  Som det er blitt nevnt av andre tidligere så tror heller ikke
jeg det vil være noen fordel å innføre noen særegen norsk tagg for dette.
Vi har allerede så mange tagger og kan dele vei- og stinettet inn så
detaljert at mer trenger vi ikke.  Det vil faktisk skape mer arbeid enn
nytte bl.a. pga rendringene som da må ta hensyn til særnorske tagger.  Det
finnes nå etterhvert mange fine webtjenester, kart til forskjellige
mobiler og GPSer. Om vi får alle disse til å ta hensyn til norske
særtagger tviler jeg på. Etter min mening har vi alt å tjene på å bruke de
internationale standardene så langt det er mulig.