[NUUG kart] Landsdeler eller distrikter i OSM

Bernt M. Johnsen berntm at gmail.com
Tue Mar 23 09:43:40 CET 2010

2010/3/23 Gustav Foseid <gustavf at gmail.com>

> 2010/3/23 Sverre Didriksen <sverre.didriksen at usit.uio.no>
>
>  <kart-bounces at nuug.no>Jeg synes de ikke skal slettes. Man bør i
>>

> De _er_ feil. Vi har ikke delstater i Norge. Disse relasjonene
> representerer ikke noe som har noe i en kartdatabase å gjøre.

Ikke enig. Det er bare et spørsmål om hvordan de skal representeres og
tagges. Det er helt klart at dette ikke er noen formelle begreper, men
Sørlandet, Østlandet, Vestlandet, Trøndelag, Agder, Møre, Sunnmøre,
Nordmøre, Sogn, Sunnhordland, Ryfylke, Romsdal (ikke dalen, men det gamle
fogderiet) , Midt-Norge, Nordnorge, Salten, Helgeland får å nevne noen er
begreper som hører hjemme i en kartdatabase på samme måte som Moholt,
Tyholt, Bakklandet etc. i Trondheim som heller ikke er formelle områder, men
noe fuzzy begreper som folk har et forhold til og som i noen situasjoner er
interessante m.h.p. rendering av kart og ved søking av data.

>  - Gustav

Bernt Marius Johnsen
"Melius vivit qui remigat"