[NUUG kart] Brønnpisser i OSM?

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Fri Oct 22 12:39:02 CEST 2010

En bekjent har nevnt for meg at en han kjenner har lagt inn feil i
openstreetmap.org for Oslo, for å se hvor lang tid det tar før feilen
blir oppdaget.  Jeg vet ikke om det stemmer, men har gjort meg noen
tanker rundt en slik praksis.

For meg er dette i klasse med å pisse i brønnen på hytta, for å se
hvor lang tid det tar før noen oppdager det.

Enhver oppegående person forstår at en kan legge inn feil i
openstreetmap.org, eller pisse i brønnen.  Det er tilsvarende åpenbart
at det ikke konstruktivt hverken å sabotere OSM eller forurense
drikkevann.  Det finnes måten å finne ut hvor nøyaktig
openstreetmap.org er, og folk som iTO[1] og Muki Haklay[2] har nylig
demonstrert hvordan folk med etisk vurderingsevne og integritet gjør
det.  Jeg kan bare på det sterkeste oppfordre alle til å ikke pisse i
openstreetmap-brønnen, men i stedet bidra positivt.

 1 <URL: http://itoworld.blogspot.com/2010/07/new-openstreetmap-analysis-service.html >
 2 <URL: http://opengeodata.org/more-contributors-equals-better-data >

Vennlig hilsen,