[NUUG kart] Brønnpisser i OSM?

Hans F. Nordhaug Hans.F.Nordhaug at hiMolde.no
Fri Oct 22 12:58:45 CEST 2010

* Petter Reinholdtsen <pere at hungry.com> [2010-10-22]:
> En bekjent har nevnt for meg at en han kjenner har lagt inn feil i
> openstreetmap.org for Oslo, for å se hvor lang tid det tar før feilen
> blir oppdaget.  Jeg vet ikke om det stemmer, men har gjort meg noen
> tanker rundt en slik praksis.
>
> For meg er dette i klasse med å pisse i brønnen på hytta, for å se
> hvor lang tid det tar før noen oppdager det.
>
> Enhver oppegående person forstår at en kan legge inn feil i
> openstreetmap.org, eller pisse i brønnen.  Det er tilsvarende åpenbart
> at det ikke konstruktivt hverken å sabotere OSM eller forurense
> [...]

Bra innspill dette, Petter. Jeg har kun en liten kommentar når det gjelder
overvåkning (for å stoppe brønnpissere):

    "OWL: OpenStreetMap Watch List"
    http://matt.dev.openstreetmap.org/owl_viewer/

Jeg bruker dette for å overvåke Molde og det fungerer veldig bra. Jeg
kan kontakte ferskinger som gjør nybegynnerfeil eller gamlinger som
har private prosjekt (som jeg ikke skjønner) ... Jeg er kanskje
kontrollfrik, men for meg er OWL et godt kvalitetssikringsverktøy -
også mot vandalisme.

Hans