[NUUG kart] Høyder målt med GPS

Håkon Stordahl hakon at stordahl.org
Wed Oct 27 00:47:00 CEST 2010

Målinger med GPS-mottaker for vanlig turbruk er jo ikke helt nøyaktige.
Det blir spesielt tydelig dersom man legger inn høyder på for eksempel
fjelltopper målt med GPS i OSM og sammenligner med andre kart.
(Riktignok er vel ikke alltid høydene i kart fra Statens kartverk
riktige de heller.) Så jeg lurer på om det er noen vits i å legge inn
slike høyder i kartet? Dersom høyden står oppslått på et skilt, bruker
jeg den isteden, men etter det jeg har forstått er det ikke OK å hente
slik informasjon fra f.eks. Wikipedia eller andre steder på Internett?

For eksempel har jeg lagt inn høyden 1932 m for toppen nord-øst for
Folarskardsnuten, som er 2 meter forskjellig fra det Statens kartverk
oppgir:

http://www.openstreetmap.org/?lat=60.6073&lon=7.7932&zoom=14&layers=M
http://kart.statkart.no/adaptive2/default.aspx?gui=1&lang=2&minX=104672&minY=6739402&maxX=107232&maxY=6741962

Høyden jeg målte i løpet av en time på selve Folarskardsnuten var såpass
ille at jeg ikke ville legge den inn i OSM (1946 m).