[NUUG kart] Høyder målt med GPS

Einar Ryeng einarr at pvv.org
Wed Oct 27 08:50:13 CEST 2010

On Wed, Oct 27, 2010 at 12:47:00AM +0200, Håkon Stordahl wrote:
> Målinger med GPS-mottaker for vanlig turbruk er jo ikke helt nøyaktige.
> Det blir spesielt tydelig dersom man legger inn høyder på for eksempel
> fjelltopper målt med GPS i OSM og sammenligner med andre kart.
> (Riktignok er vel ikke alltid høydene i kart fra Statens kartverk
> riktige de heller.) Så jeg lurer på om det er noen vits i å legge inn
> slike høyder i kartet? Dersom høyden står oppslått på et skilt, bruker
> jeg den isteden, men etter det jeg har forstått er det ikke OK å hente
> slik informasjon fra f.eks. Wikipedia eller andre steder på Internett?

Ja, du kan ta høyder fra f.eks. WP.

Jeg gjør det ca som deg, plukker høyder fra andre steder dersom jeg har
muligheten til det. Stort sett lar jeg være å legge inn høyder om jeg bare har
GPSen å støtte meg til.

For å trekke inn en helt annen diskusjon, man kan sikkert få en ganske nøyaktig
høyde bare man har _nok_ GPS-spor. Det burde derfor være mulig å ta hele
sporlogg-databasen til OSM og bruke den til å forbedre høydemodellene man får
fra ASTER/SRTM/Viewfinderpanoramas, ihvertfall i områder med mange veier.

--
Einar Ryeng