[NUUG kart] Høyder målt med GPS

Hallvard Nygård futti at warpcrew.com
Wed Oct 27 09:30:43 CEST 2010

Hei

GPS-mottakere oppgir ofte høyde over en geoide så vidt jeg husker. I
Stavanger området tror jeg forelesereren min mente det var 40 eller 80 meter
i forskjell det som GPSen sier er høyde og det som vanligvis regnes som
høyde over havet i Norge.

Avlesningen på GPSen på mobilen min står at er under +-10 meter i høyde ved
greie signalforhold. Hvis jeg da hadde vist hvor mye jeg må trekke fra, så
kunne jeg hentet ut høyden.

--
Hallvard