[NUUG kart] fyrlykter

Håkon Stordahl hakon at stordahl.org
Wed Apr 6 00:24:12 CEST 2011

Karl Ove Hufthammer <karl at huftis.org> writes:

> Eg har no retta posisjonen til ei fyrlykt eg tilfeldigvis hadde GPS-spor til
> (Bing-fotoet var òg *fryktelig* nøyaktig). Skal eg gjera noko meir? Legga til
> man_made=lighthouse?

Vet egentlig ikke hva som er riktig. På de fyrlyktene jeg har justert
har jeg i hvertfall lagt til man_made=lighthouse, men det kan sikkert
diskuteres om dette bør brukes på alle småfyrene. Har også lagt til
name-tag på noen av dem jeg kjenner navnet på.

> Og korfor brukar ein seamark:name i staden for name, som ein gjer
> elles i OSM?

Jeg synes det ser ut som seamark:name svarer til feltet "Name and
Location" i List of lights, som i mange tilfeller synes å være en
blanding av navn på fyrene og beskrivelse av hvor de er plassert. Jeg
gjetter på at det har vært vanskelig å skille ut navnene på en
automatisert måte, men seamark:name kan vel brukes som utgangspunkt for
en mer passende name-tag? Dessuten er det vel mange fyr som ikke har noe
naturlig navn. (For eksempel, selv om alle fyr har oppgitt et slags navn
i Norsk fyrliste, så er det på sjøkart ofte tegnet inn fyrlykter uten at
det står noe navn.)

> Og er «light_minor» riktig for dette? Det er i Kystverket si liste
> omtala som «Lyktehus».

Vet ikke, men grovt sett ser det ut til at de fleste lyktehus og
lanterner har blitt klassifisert som light_minor, mens fyrtårn over en
viss høyde har blitt klassifisert som light_major.