[NUUG kart] Bussruter: navnsetting og retningsangivelse

Vidar Gundersen vibrog+osm at gmail.com
Sat Apr 30 20:14:11 CEST 2011

2011/4/30 Gustav Foseid <gustavf at gmail.com>:

> Helt enig i det, men jeg oppfatter ikke disse strekningene som navn på
> rutene. For eksempel vil den som står på Oslo S og skal ta toget til
> Sørumsand, ikke ha noen klar formening om at toget, som er merket «Årnes» i
> er NSBs navn på ekstraavganger i rush, som stopper på noen færre stasjoner).

jeg blir ihvertfall mer sikker på at rendreren ikke skal sette navn på
bussrutene, med mindre man kan legge navn konsekvent slik du mener er
best.

> Denne informasjonen er ikke helt uinteressant, men jeg synes ikke det passer

har du/dere lagt merke til at de fleste jernbane relasjonsrutene er
lagt inn med navn som Dovrebanen, Bergensbanen, osv, mens
Sørlandsbanen heter Oslo-Kristiansand, skjønt Sørlandsbanen går vel
helt til Stavanger? hvordan er det med togene her? går alle togene på
Sørlandsbanen helt til Stavanger? har Oslo-Stavanger og
Oslo-Kristiansand ulike rutenummer?

> Det kan godt være at name er de beste taggen, men jeg heller mot at det ikke
> passer helt.

hva med {from, to, via} for å dekke disse?