[NUUG kart] Kartverket som kilde

Vidar Gundersen vibrog+osm at gmail.com
Fri Jul 5 10:55:50 CEST 2013

2013/7/5 Thomas Hirsch <Thomas.Hirsch at kartverket.no>:
> Takk! Jeg skal oppdatere denne listen, og skal jeg legge den i wiki'en?

Jeg tenker at wiki sidene for de aktuelle keys med fordel også kan utvides, eks.
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:natural

> Ok! Er det mulig å tagge waterway=drain;ditch hvis det er ikke klar fra situasjonen?

Jeg ville heller valgt den som er mest sannsynlig generisk.
drain er mer urban/industriell enn ditch, slik jeg tolker de.
Mapnik rendrer dessverre kun på eksakte verdier, ikke dobbeltverdier.

> "Ikke inngjerdet beitemark"

Antagelig landuse=meadow da.

> Hva er tanken bak denne kombinasjonen?
> Så rent umiddelbart tenker jeg place=farm er nøyaktigere enn place=locality, om den er nedlagt eller ikke.

Jeg retter meg selv: place=croft er kanskje bedre.
Usikker på om den rendres.
Alle place=* verdier burde vært rendret, så hvis ikke kan en ticket
til stilsett koderne være en ide.

> Kanskje. Burde vi forenkle eller ikke?

Vet ikke.
Hva mener andre?

> Hm, ok. Det finnes en god del vernete steder som er noe spennende som gamle bosetningsplasser, feller, offersteder osv. - mye mer enn de står i SSR nå.
> Jeg husker et kart fra riksantikvaren (tror jeg) som viser alle kjente steder. Hvordan bør disse tagges?

Jeg har innført en del historic-tagger etter beste evne.
Burde gjort litt wiki-jobb på det for å synliggjøre og sette igang diskusjon.

> Da blir det en area?

Min feil place=farm på node, landuse=farmyard på area