[NUUG kart] Sentralt Stedsnavnregister

Thomas Hirsch Thomas.Hirsch at kartverket.no
Sun Jun 16 19:53:37 CEST 2013

CC-lisensen tillater ikke noe innsnevring som er i strid med selve lisensen. Presiseringen som står på hjemmesiden oppfatter jeg som en forklaring som i de fleste tilfelle er riktig, og dekker OSM. Kartverket framkommer også på en side som nevner kildene, tilsvarende den omfang data blir brukt, og det er absolutt etter god skikk og bruk. Jeg ser ikke noe poeng med å anse det som onde intensjoner.
Jeg synes også det er litt rart at (C)-merket brukes, men også det er vel skikk og bruk i slike sammenheng: http://www.openstreetmap.org/copyright

Takk for innspill til datasettet!

Det er å forvente at data er mangelfulle, noe de fleste er vel kjent med. Spesielt når det gjelder SSR er det folk i hele kommunenorge som godkjenner navn, og lokale navn godkjennes først etter konsultasjon med kommunen. Jeg synes at det er også her at litt automatisering kan hjelpe til, når det er først mulig å fremvise avvik "in bulk". Jeg har prøvt selv å sende tilbakemeldinger om feil i SSR gjennom "rett i kartet" og fikk veldig lyst til å automatisere denne prosessen etterhvert.

Poenget med å synkronisere er jo ikke å overskrive noe som allerede eksisterer i OSM. Spesielt når det gjelder posisjonering er det jo ofte avhengig av kartografien, hva som er "best" (om man f.eks. posisjonerer en by i sitt sentrum eller i den geografiske midtpunkten av polygonen, eller en øygruppe med duplikat på hvert øy, eller midt på i havet). Med synkroniseringen oppstår det både en mulighet å spore slike forskjell og endringer som gjøres på objektene, få disse endringene raskere tilbake i godkjenningssystemet, og å oppdatere OSM når offisielle navn blir godkjent eller endret.

Vet dere om det skjer noe fortløpende geosynkronisering i andre områder - f.eks. Vegvesenets API eller Ruter eller i andre land?

Kartverkets kart og -tjenestene bruker faktisk navn som er plassert på hånd av kartografene - dermed er den out of sync med de siste endringene. Jeg synes det er absolutt positivt hvis OSM viser mer korrekte navn. :D ...skaper kanskje litt sunn konkurransepress da. ;)