[NUUG kart] Sentralt Stedsnavnregister

Gorm E. Johnsen nuug at gorm.cc
Wed Mar 20 00:02:48 CET 2013

>Vidars forslag nr 3
og
>Det kan evt. begynne med en automatisk import, og manuell
korrektur/sletting/merging av duplikater og stedsnavn der importløypen
oppdager en avvik etterpå.

Hvis man med 'automatisk' mener 'ukritisk ta inn alle stedsnavn fra ssr i
en stor bolk', så er det en ganske brutal måte å gjøre en import på.
Importer gjort på denne måten har blitt reversert i noen tilfeller. Det vil
ta tid å bli kvitt store mengder duplikater og det vil antakelig til en
viss grad bli gjort av bidragsytere som ikke er klar over eventuelle
prosedyrer vi blir enige om her.
Det vil også gjøre eventuell tilbakemelding til ssr mer komplisert og
tilfeldig. Det er heller ikke sikker at rendringen blir er spesielt heldig.

Jeg mener absolutt at vi bør se etter en assistert manuell metode der
ssr-objektene blir introdusert litt etter litt.
Det er også fornuftig som noen nevnte før; å dele opp både etter tema og
'viktighet'/'størrelse' og ta de viktigste/største først.
Nøyaktig prosedyre må vi bli enige om og vi bør finne et verktøy som kan
hjelpe oss å gjennomføre planen.

Det er ikke sikkert at vi trenger å melde tilbake til ssr samtidig med
import.
Vi vet f.eks ennå ikke hva slags tilbakemeldinger vi kan generere og hvor
matnyttig de blir for kartverket.
Osm-objekt med ssr_id kan hentes ut når som helst og kartverket kan gjøre
hva de selv vil med dem.

-gorm

Gorm E. Johnsen