[NUUG kart] Sentralt Stedsnavnregister

Håkon Stordahl hakon at stordahl.org
Fri Mar 22 23:39:32 CET 2013

On Thu, 21 Mar 2013 21:45:33 +0100, Karl Ove Hufthammer wrote:

> on. den 20. 03. 2013 klokka 23.35 (+0100) skreiv Håkon Stordahl:

> Ja. Det var to ting eg reagerte på: lisensen og dei strenge og
> ufleksible krava om kreditering.
>
> Eg er *usikker* på om *norsk* CC-BY 3.0 er kompatibel (andre som har
> brukt likndande lisensar har så vidt eg kan sjå i tillegg gitt
> eksplisitt løyve til dataa under ODbL).

Hei, takk for kommentarer.

> Mens norsk lisens for offentlige data (som eg for øvrig synest er den
> lisensen som *bør* brukast for alle offentlege data) har ein
> eksplisitt kompatiblitetsklausul for Open Government Licence 1.0 og
> Open Data Commons Attribution License 1.0, som begge er kompatible med
> ODbL.

Ok, men jeg kan i prinsippet likevel ikke se at det gjør at data med
disse lisensene uten videre kan legges inn i OSM.

OpenStreetMap Contributor Terms, som styrer hvilke data som kan legges
inn i OSM, sier jo ingenting om at det er tilstrekkelig med en
ODbL-kompatibel lisens for at data skal kunnes lastes inn i OSM:

http://www.osmfoundation.org/wiki/License/Contributor_Terms

Slik jeg leser disse kan det kort sagt ikke være noen restriksjoner
knyttet til dataene som legges inn. (Derimot så har ODbL en del
restriksjoner.) Jeg antar at dette bl.a. har sammenheng med det som
nevnes i punkt 3 om at OMSF skal ha mulighet til eventuelt å gi ut
OSM-databasen under en annen lisens (som kan tenkes ikke nødvendigvis er
kompatibel med ODbL 1.0, noe lignende FSF gjorde med sitt bytte fra GPL2
til GPL3).

Øverst på websiden står det imidlertid:

"It [the contributor terms] does not have to be the sole terms under
which contributions are made, one off terms can be agreed with bulk
contributors provided there is no clash with our principles in general
and ODbL in particular."

Så data kan importeres under andre betingelser om det inngås en spesiell
avtale. Dette virker komplisert og tungvindt, men det er kanskje verdt
et forsøk?

Men på den annen side kan jeg innrømme at dette nok er flisespikking, og
at praksis er at vi kan importere data lisensiert under NLOD eller
lignende lisenser uten spesielle tillatelser eller avtaler. Jeg får
inntrykk av (uten at jeg har så veldig mye å vise til) at
rettighetshavere stort sett ikke bryr seg om at deres data legges inn i
OSM uavhengig av lisens eller om de har gitt uttrykkelig tillatelse til
det eller ikke.

> Og uansett gjer dei ekstremt strenge (og etter mi meining urimelege)
> krava til synleg kreditering at dataa ikkje kan brukast i OSM. Andre har
> forklart dette meir utdjupande her på lista.

Ja, jeg er enig. Men på den annen side, som jeg var inne på ovenfor:
Data fra Statens kartverk lisensert under CC BY har allerede blitt
lagt inn i OSM uten at Kartverket har protestert, så vidt jeg vet i
hvertfall. (Var kanskje kravene fra Kartverket om navngivelse ikke så
strenge tidligere?) Når det nå i tillegg er en fra Statens kartverk som
tar initiativ, så er det litt vanskelig å la være.

Hilsen Håkon.