[NUUG kart] Sentralt Stedsnavnregister

Thomas Hirsch Thomas.Hirsch at kartverket.no
Sat Mar 23 18:10:30 CET 2013

Det er nå flere i Norge på veien til "Bulk Contributor". De fleste kommer å bruke NLOD og å ha lignende krav på kildehenvisningen, og vi trenger en klar linje når det gjelder hvordan man kan bruke disse datasett. Om det er å ikkje diskutera detet meir, eller kanskje finne en løsning alle er fornøyd med er også opp til oss. Det er ingen av dataprodusentene som skal jage politiaktig etter folk som bruker datasett uten kildehenvisning, men jeg er enig at det tilkommer ikke OSM å slurve på lisensene.

Personlig ville jeg foretrukket CC0 eller lignende på åpne datasett, og la det vitenskaplig-journalistiske vettet gjøre det at faktisk brukerne krever en fullverdig kildehenvisning. Det gjelder da også OSM med sine krav, men det er vel en stykke veg å gå.