[NUUG kart] Sentralt Stedsnavnregister

Håkon Stordahl hakon at stordahl.org
Mon Mar 25 14:23:44 CET 2013

Hei igjen! Beklager sein repsons og at jeg trekker ut denne diskusjonen.
Skal ikke påstå at jeg har spesielt mye innsikt på dette området, og det
kan godt tenkes at jeg tar feil, men jeg har likevel fortsatt en annen
oppfatning av hva OpenStreetMap Contributor Terms innbærer, så det hadde
vært fint med en oppklaring.

On Sat, 23 Mar 2013 09:53:35 +0100, Karl Ove Hufthammer wrote:

> fr. den 22. 03. 2013 klokka 23.39 (+0100) skreiv Håkon Stordahl:
[...]
> Dette stemmer ikkje. Merk at i avsnittet der det står at det ikkje skal
> vera nokon restriksjonar står det at det gjeld «[s]ubject to Section 3
> and 4 below».

Ja, jeg var ikke helt presis. Men slik jeg leser det avsnittet er at når
jeg legger inn data i OSM, så er det under forutsetning av at OSMF
lisensierer dataene under ODbL 1.0/DbCL 1.0, CC-BY-SA 2.0 eller en annen
fri og åpen lisens (punkt 3 noe forkortet) og at OSMF må kreditere den
som har rettighetene til dataene slik som beskrevet i punkt 4. Men at
utover disse to betingelsene så kan det ikke være knyttet noen
restriksjoner til dataene.

> Det er *tilstrekkeleg* at det ikkje er nokon restriksjonar, men ikkje
> nødvendig. Samtidig seier vilkåra at det er tilstrekkeleg at dataa du
> kjem med er tilgjengelege under ODbL 1.0.

Jeg kan ikke se at det står i vilkårene. Det står, som nevnt over, at
OSMF går med på å utgi dataene under ODbL 1.0/DbCL 1.0, CC-BY-SA 2.0
eller en annen fri og åpen lisens, men det står ingenting om at OSMF
uten videre vil akseptere at jeg laster opp data som av noen andre er
lisensiert under ODbL 1.0 eller en ODbL-kompatibel lisens.

Hvis data lisensiert under ODbL 1.0 av en tredjepart legges inn i OSM,
hvordan skal da OSMF ha mulighet til å sublisensiere disse under
CC-BY-SA 2.0 (den er vel med av historiske grunner) eller en annen fri
og åpen lisens? Det er vel ikke gitt at CC-BY-SA 2.0 eller at en annen
fri og åpen lisens som eventuelt blir valgt av OSM-prosjektet en gang i
fremtiden nødvendigvis er kompatibel med ODbL 1.0 (eller NLOD 1.0)?

Kort sagt, slik jeg forstår det, er ikke ODbL 1.0 kompatibel med
OpenStreetMap Contributor Terms. Det er også bemerket på disse
websidene:

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Open_Database_License/Contributor_Terms/Open_Issues#Incompatibility_with_ODBL_.2F_Share_A_Like_Data
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Questions_to_LWG_on_ODbL#OSM.27s_Contributor_Terms_are_not_compatible_with_ODbL

Det ser ut til at det er en stund siden websidene over ble oppdatert, så
ting kan har endret seg siden da, og vilkårene er kanskje også endret
siden den gang, men jeg kan i så fall ikke se hvordan det har påvirket
denne problemstillingen. Hvis noen har mer info er det fint.

Når det gjelder spørsmålet om hvorvidt data med lisensen Norsk lisens
for offentlige data (NLOD) kan lastes inn i OSM, så mener jeg altså at
det heller kommer an på om hvorvidt NLOD er kompatibel med OpenStreetMap
Contributor Terms (CT). Og dessverre synes jeg ikke det ser slik ut:

NLOD Punkt 2: Lisenstaker kan ikke sublisensiere eller overføre denne
lisensen.

CT Punkt 2: Subject to Section 3 and 4 below, You hereby grant to OSMF
[...] These rights include, without limitation, the right to sub-license
the work through multiple tiers of sub-licensees and to sue for any
copyright violation directly connected with OSMF's rights under these
terms.

Men som nevnt tidligere, så er det en notis på websiden med CT-en der
det står at data kan importeres under andre betingelser om det inngås en
spesiell avtale.

> Jo, men i OSM er me opptekne av å faktisk *følgja* ønska til
> rettigheitshavarane, og ha alt på stell juridisk sett.

Det er derfor jeg er opptatt av å forstå hva OpenStreetMap Contributor
Terms betyr og hva som kreves når man skal importere data.

> Dette i motsetning til dei som ikkje er opptekne av opphavsretten, og
> dermed eigentleg har eit mykje enklare liv. :)

Nettopp. La oss laste inn SSR nå. Om 15 år er vi uansett tilgitt. (Ok,
det var en spøk.) Jeg tar vel feil, men akkurat nå synes jeg det virker
som det er så lang tid det kommer til å ta før rettighetshaverne vil bry
seg om eller forstå problemet..

Hilsen Håkon.