[NUUG kart] Adresseimport fra NVDB

Gorm E. Johnsen nuug at gorm.cc
Mon Apr 14 15:55:12 CEST 2014

Folkens

Jeg observerer at enkelte er i gang med import av adressepunkt fra NVDB.
Dette er jeg 110% for!

Men jeg har veldig lyst å se en dokumentasjon i wiki på hvordan vi ønsker
at dette skal bli gjort.

Vi bør se til Danmark:
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Da:Addresses
Alle adressepunkt er enkeltnoder; aldri på bygnings-wayen.
Dette gjør hele operasjonen svært mye ryddigere.
De har også en bot som sørger for kontinuerlig oppdatering basert på id-nr
fra kilden.
Jeg ser ingenting i veien for at vi ikke kan gjøre det samme? Kanskje vi
kan kjøre samme skript med lokal tilpasning?

Jeg har blitt fortalt at de som holder på med dette nå, konverterer
sosi-filer og deler opp i kommuner til osm filer og laster opp et og et
postnummer ved hjelp av josm.
Hvor er dokumentasjon på dette jfr import-retningslinjene?
Jeg spør ikke for å sette kjepper i hjulene for de som holder på, men for å
kunne bidra til arbeidet!

Her er et eksempel på importert adresse, inkludert en rettet feil som ikke
var oppdaget av bidragsyteren (ja, jeg har kontaktet vedkommende direkte).
http://www.openstreetmap.org/node/2785637625

Bør vi ikke få med noe slags id fra nvdb? Eller er ikke disse id-ene
stabile?
Hvilke addr:* tagger vi vi ha inn? Gards og bruksnummer? Valgkrins?

Folk oppfordres også til å rette feil i eget
område<http://tools.geofabrik.de/osmi/?view=addresses&lon=10.57416&lat=59.87874&zoom=10&overlays=buildings,buildings_with_addresses,postal_code,no_addr_street,street_not_found,nodes_with_addresses_defined,nodes_with_addresses_interpolated,interpolation,interpolation_errors,connection_lines,nearest_points,nearest_roads>slik
at import kan gå smertefritt.

vennlig hilsen

Gorm E. Johnsen