[NUUG kart] Systematisk forskjell mellom gatene og flyfoto i bakgrunnen

Gisle Sælensminde gisle at snirklasjon.no
Sun Jun 1 14:24:10 CEST 2014

Den 31. mai 2014 11:27, skrev Kjell Inge Tomren:
> Hei!
>
> Jeg la inn min første opplysning i OSM i dag. Jeg så at det var et
> gatenavn som manglet rett ved her jeg bor, så jeg tenkte det var en
> grei start på editeringen. Oppdateringen var enkel og så ut til å bli
> korrekt, så jeg ble inspirert til å gå videre med å legge inn
> husnummeret her jeg bor. Jeg klikket på huset mitt på flyfotoet som
> ligger i bakgrunnen og la in adressen.
>
> Men etter at denne oppdateringen ble synlig på kartet, så jeg at
> posisjonen til huset ikke stemte med gatene rundt. Ved nærmere
> [...]

Som andre også har nevnt, er grunnen at Bing ikke tar hensyn til høyde
over havet. Når en satelitt tar et bilde, vil det rett under satelitten
ha rett posisjon, men om terrenget er litt til siden vil det bli
fotografert i en vinkel. Da må en korrigere for høyden dette punktet har
over havet, for ellers vil punktet bli forskjøvet i forhold til virkelig
posisjon. Slik korreksjon er kjent som ortorektifisering. For å kunne
gjøre dette må en vite hvor høyt over havet terrenget en fotograferer
er, og sa trengs en høydemodell. Kartverket har selvsagt en, men den
Bing har brukt er SRTM, som er fra romfergen. Banen på denne
ekspedisjonen gikk opp til ca 58 grader, så alt nord for 60 grader
mangler. Her ser det ut som om Bing har antatt at alt er på havnivå.

Resultatet er at ikke bare er terrenget forskjøvet, men det er det på en
høydeavhengig måte, så om området ikke er flatt, går det ikke an å
justere det slik at det passer for hele området du editerer heller. Vi
har hatt samme problemer i Bergen også.

Mange steder kan en se en brå forskyvning på grensen mellom ulike
satellitfoto, for eksempel på Osterøy:

http://www.bing.com/maps/?v=2&cp=60.524843~5.552450&lvl=17&sty=h&form=LMLTCC

I tillegg til at veien ikke passer med bildene, er samme sving med to
ganger fordi bildene har ulik forskyvning.