[NUUG kart] highway=footway i skogen (Var: Når vei er skispor)
Sverre Didriksen
sverre.didriksen at usit.uio.no
Wed Jun 11 12:32:33 CEST 2014
Ja, det høres langt bedre ut.
Da har vi to forskjellige forslag, så da er det bare å si hva man foretrekker.
-Sverre
>-----Original Message-----
>From: Anders Fougner [mailto:anders.fougner at gmail.com]
>Sent: Wednesday, June 11, 2014 12:21 PM
>To: Sverre Didriksen; Espen Oldeman Lund
>Cc: kart at nuug.no
>Subject: Re: [NUUG kart] highway=footway i skogen (Var: Når vei er skispor)
>
>Har diskutert dette litt på OSM sin IRC-gruppe nå.
>De britiske sier at "boardwalk" er riktigere enn "duckboards" (som er en
>militær, midlertidig løsning).
>
>Min stemme går til:
>
> highway=path
> path=boardwalk
> surface=wood/slate/etc
>
>Evt. den enklere løsningen hvor man bare dropper boardwalk-taggen.
>
>Anders
>
>--
>Anders.Fougner at gmail.com
>+47 97158863
>
>Sent from my Commodore 64
>
>Den 11.06.14 12:15, skrev Sverre Didriksen:
>>
>> Ja, det er jeg egentlig enig i. Det er veldig ryddig å bruke surface=
>> på alle typer underlag, så slipper man alle mulige spesialvarianter.
>>
>> Det enkleste er ofte det beste.
>>
>> -Sverre
>>
>> *From:*Espen Oldeman Lund [mailto:espen at espenpost.com]
>> *Sent:* Wednesday, June 11, 2014 12:06 PM
>> *To:* Sverre Didriksen
>> *Cc:* Anders Fougner; kart at nuug.no
>> *Subject:* Re: [NUUG kart] highway=footway i skogen (Var: Når vei er
>> skispor)
>>
>> Kan jo egentlig lure litt på hva duckboards gir av ekstra informasjon
>> som ikke surface=wood/slate osv ikke gir oss. For meg virker egentlig
>> surface=duckboards mer logisk :-)
>>
>> Espen
>>
>> 2014-06-11 11:56 GMT+02:00 Sverre Didriksen
>> <sverre.didriksen at usit.uio.no <mailto:sverre.didriksen at usit.uio.no>>:
>>
>> Jeg er ikke sikker på om bridge=yes er en god ide i denne
>> sammenhengen. Det blir litt feil synes jeg. Som Espen er inne på så er
>> jo ikke dette noen bru.
>>
>> Jeg stemmer også for å bruke duckboards=yes.
>>
>> Hva vi gjør med skiferheller er litt vanskeligere. Å bruke
>> duckboards=yes sammen med surface=slate synes jeg er den beste ideen,
>> selv om det logisk er litt feil. Har ikke sett noen slate=yes eller
>> lignende. Eller så kan man bare bruke surface=slate alene sammen med
>> highway-taggen.
>>
>> -Sverre
>>
>> *From:*Anders Fougner [mailto:anders.fougner at gmail.com
>> <mailto:anders.fougner at gmail.com>]
>> *Sent:* Wednesday, June 11, 2014 11:18 AM
>> *To:* Espen Oldeman Lund
>> *Cc:* Sverre Didriksen; kart at nuug.no <mailto:kart at nuug.no>
>> *Subject:* Re: [NUUG kart] highway=footway i skogen (Var: Når vei er
>> skispor)
>>
>> OK, da kan vi kanskje bare notere i wikien at det finnes to ulike
>> former for klopping, med en liten forskjell (som antakelig ikke vil
>> påvirke rendringen noe særlig).
>>
>> For skiferklopping (den typiske metoden over myrer rundt Oppdal) og
>> annen steinklopping (vanlig på sørlandet f.eks.) passer egentlig ingen
>> av disse taggene. Man kanskje kunne sett for seg å benytte
>> duckboards=yes med surface=slate eller material=slate for det første
>> tilfellet, selv om skiferheller ikke akkurat er noe duckboard, det går
>> kanskje an å bruke bridge=yes med material=stone på det andre tilfellet...
>>
>> Anders
>>
>> --
>> Anders.Fougner at gmail.com <mailto:Anders.Fougner at gmail.com>
>> +47 97158863 <tel:%2B47%2097158863>
>>
>> Sent from my Commodore 64
>>
>> Den 11.06.14 11:07, skrev Espen Oldeman Lund:
>>
>> Jeg synes bridge=boardwalk er litt rart siden det faktisk ikke er
>> en bridge :-) Det står jo også i wiki'en at boardwalk er
>> "supported by posts", mens duckboards er lagt rett på bakken. Men
>> det begynner å bli en tynn forskjell her :-)
>>
>> Min stemmer går i så fall til duckboards.
>>
>> Espen
>>
>> 2014-06-11 11:01 GMT+02:00 Anders Fougner
>> <anders.fougner at gmail.com <mailto:anders.fougner at gmail.com>>:
>>
>> OK, da var det omtrent slik jeg trodde.
>>
>> Jeg foreslår likevel å lage en konsensus for hvordan klopping skal
>> tagges. Altså om man skal bruke bridge=boardwalk, eller
>> duckboards=yes (begge kan kombineres med surface=wood). Kanskje
>> også en foreslått måte å rendre det på som kan brukes på
>> openstreetmap.no <http://openstreetmap.no>, turkompisen.no
>> <http://turkompisen.no> m.fl..
>> Ifølge taginfo er boardwalk brukt 249 ganger og duckboards 86
>> ganger. Så vi kan kanskje bare ta et valg - og føre det inn under
>> "klopping" på den norske wikien?
>>
>> Anders
>>
>> --
>>
>>
>> Anders.Fougner at gmail.com <mailto:Anders.Fougner at gmail.com>
>> +47 97158863 <tel:%2B47%2097158863>
>>
>> Sent from my Commodore 64
>>
>> Den 11.06.14 09:59, skrev Sverre Didriksen:
>>
>>
>> Ja, det har vært diskutert. Det er helt greit å bruke den, men den
>> må brukes på rett sted. Highway=footway er en urban tag og er ment
>> for veier for gående som er bygget, i motsetning til sti som blir
>> til av at folk tråkker. Jegsynes at planker eller stokker på våte
>> myrpartier egentlig ikke kvalifiserer til å bruke denne taggen,
>> men ser at det er litt gråsone og kan diskuteres. Wikisiden er god
>> her, se http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:highway%3Dfootway.
>>
>> I en del byområder hvor det f.eks. er laget små smale veier for
>> gående mellom blokker er dette rett tagg. De er ofte bare ca en
>> meter brede.Se f.eks. på
>>
>http://www.openstreetmap.org/?mlat=59.81559&mlon=10.43136#map=19/5
>9.81559/10.43136
>> og bilde
>>
>https://www.google.no/maps/@59.815457,10.4317169,139m/data=!3m1!1e3
>?hl=no
>>
><https://www.google.no/maps/@59.815457,10.4317169,139m/data=%213m1
>%211e3?hl=no>
>>
><https://www.google.no/maps/@59.815457,10.4317169,139m/data=%213m1
>%211e3?hl=no>.
>> I en del parker finnes det også tilsvarende.
>>
>>
>>
>> Forøvrig så skal alt som er skiltet gang- og sykkelvei legges inn
>> som highway=cycleway.
>>
>> -Sverre
>>
>> *From:*Espen Oldeman Lund [mailto:espen at espenpost.com
>> <mailto:espen at espenpost.com>]
>> *Sent:* Wednesday, June 11, 2014 8:22 AM
>> *To:* Anders Fougner
>> *Cc**:* Sverre Didriksen; kart at nuug.no <mailto:kart at nuug.no>
>> *Subject:* Re: [NUUG kart] highway=footway i skogen (Var: Når vei
>> er skispor)
>>
>>
>>
>> Jeg er vel en av dem som synes at highway=footway brukes alt for
>> mye i Norge. Spesielt i skogsområder. Jeg mener at det finnes
>> svært få tilfeller at highway=footway i Norge og at stier i
>> skog/fjell bør merkes highway=path og heller legge til de passende
>> taggene som Anders f. eks. nevner.
>>
>> Men mener å huske at dette har vært diskutert for lenge siden og
>> at det da var enighet om å bruke highway=footway. Eller husker jeg
>> helt feil her?
>>
>> Espen
>>
>> 2014-06-11 0:50 GMT+02:00 Anders Fougner <anders.fougner at gmail.com
>> <mailto:anders.fougner at gmail.com> <mailto:anders.fougner at gmail.com
>> <mailto:anders.fougner at gmail.com>>>:
>>
>>
>>
>> > Dessuten så jeg noen highway=footway i skogen som jeg antar
>> skal være
>> path. Tviler på at dette er bygget vei for gående der. Du som er lokal
>> kan jo endre det.
>> > -Sverre
>>
>> Nå fant jeg noen av dem - midt i Bymarka. Det er nok et slags
>> grensetilfelle - det er såkalt "klopping" (sammensnekrede planker over
>> myr). Kommunen /bydrift har gjort dette endel steder de siste årene.
>>
>> Jeg har sett noen diskusjoner av dette på den internasjonale wikien og
>> tror jeg fant ut at de skulle tagges som enten duckboards=yes,
>> surface=wood (på en highway=path evt. footway) [1], eller som
>> bridge=boardwalk [2], men begge deler er bare "Proposed features".
>>
>> Skal vi lage en eller annen konsensus for tagging av dette i Norge? ;)
>>
>> Anders
>>
>> [1] http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Proposed_features/duckboards
>> [2]
>>
>http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Proposed_features/Bridge_types#Bridg
>e_key:_ways_and_relations
>> >
>>
>> > *From:*kart-bounces at nuug.no <mailto:kart-bounces at nuug.no>
>> <mailto:kart-bounces at nuug.no <mailto:kart-bounces at nuug.no>>
>> [mailto:kart-bounces at nuug.no <mailto:kart-bounces at nuug.no>
>> <mailto:kart-bounces at nuug.no <mailto:kart-bounces at nuug.no>>] *On
>> Behalf
>>
>>
>> > Of *Sverre Didriksen
>> > *Sent:* 10. juni 2014 22:46
>>
>> > *To:* Anders Fougner; kart at nuug.no <mailto:kart at nuug.no>
>> <mailto:kart at nuug.no <mailto:kart at nuug.no>>
>>
>>
>> > *Subject:* Re: [NUUG kart] Når vei er skispor
>> >
>>
>> > Når vei og skiløype er på samme sted så bruker de ikke bare felles
>> > punkter, men også felles linje. Det skal altså ikke være to
>> linjer. Og
>> > så skal det være en tagg for at den ikke er vinterbrøytet så
>> blir alt bra.
>> >
>> > -Sverre
>> >
>>
>> > *From:*kart-bounces at nuug.no <mailto:kart-bounces at nuug.no>
>> <mailto:kart-bounces at nuug.no <mailto:kart-bounces at nuug.no>>
>> <mailto:kart-bounces at nuug.no <mailto:kart-bounces at nuug.no>
>> <mailto:kart-bounces at nuug.no <mailto:kart-bounces at nuug.no>>>
>> > [mailto:kart-bounces at nuug.no <mailto:kart-bounces at nuug.no>
>> <mailto:kart-bounces at nuug.no <mailto:kart-bounces at nuug.no>>] *On
>> Behalf Of *Anders Fougner
>>
>>
>> > *Sent:* 10. juni 2014 20:39
>>
>> > *To:* kart at nuug.no <mailto:kart at nuug.no> <mailto:kart at nuug.no
>> <mailto:kart at nuug.no>> <mailto:kart at nuug.no <mailto:kart at nuug.no>
>> <mailto:kart at nuug.no <mailto:kart at nuug.no>>>
>>
>>
>> > *Subject:* Re: [NUUG kart] Når vei er skispor
>> >
>> > 1) Jeg anbefaler deg å sjekke tilsvarende skiløyper i godt kartlagte
>> > områder, f.eks. Bymarka i Trondheim.
>> > Sjekk f.eks. dette området der det er mange skiløyper som også er
>> > markert som sti eller kjerrevei/traktorvei/grusvei:
>> > På Openstreetmap (sjekk taggene selv):
>> > <http://www.openstreetmap.org/#map=15/63.4116/10.2701>
>> > <http://www.openstreetmap.org/#map=15/63.4116/10.2701>
>>
>> > Slik blir det i "rendret" form på turkompisen.no
>> <http://turkompisen.no> <http://turkompisen.no> skikart:
>>
>>
>> > <http://www.turkompisen.no/#15/63.4116/10.2701/skikart>
>> > <http://www.turkompisen.no/#15/63.4116/10.2701/skikart>
>> > Slik blir det i tilsvarende turkart:
>> > <http://www.turkompisen.no/#15/63.4116/10.2701/turkart>
>> > <http://www.turkompisen.no/#15/63.4116/10.2701/turkart>
>> > Slik blir det i Reiststøens stisykkelkart:
>> > <http://osm.reitstoen.com/#15/63.4116/10.2701/>
>> > <http://osm.reitstoen.com/#15/63.4116/10.2701/>
>> >
>> > 2) Dine egne endringer finner du på
>> > http://www.openstreetmap.org/user/sastorsl
>> > <http://www.openstreetmap.org/user/sastorsl>
>> >
>> > Hvordan du kan "abonnere" på endringer innen et gitt område vet
>> jeg ikke.
>> >
>> > Anders
>> >
>> > --
>>
>> > Anders.Fougner at gmail.com <mailto:Anders.Fougner at gmail.com>
>> <mailto:Anders.Fougner at gmail.com
>> <mailto:Anders.Fougner at gmail.com>>
>> <mailto:Anders.Fougner at gmail.com
>> <mailto:Anders.Fougner at gmail.com>
><mailto:Anders.Fougner at gmail.com
>> <mailto:Anders.Fougner at gmail.com>>>
>> > +47 97158863 <tel:%2B47%2097158863> <tel:%2B47%2097158863>
>> <tel:%2B47%2097158863>
>>
>>
>> >
>> > Sent from my Commodore 64
>> >
>> > Den 10.06.14 20:06, skrev Stein Arne Storslett:
>> >
>> > Hei
>> >
>> > Har nylig gjort en oppdatering i Leksvik kommune, bl.a. lagt inn
>> > en kort veistubb.
>> >
>> > Denne veien er ikke vinterbrøytet, og brukes til et større
>> skirenn.
>> >
>> > Jeg _antar_ da, at veipunktene skal deles så lenge de følger
>> samme
>> > vei.
>> >
>> > Stemmer det?
>> >
>> > Jeg antar at dere kan gå inn og se hvilke endringer jeg har
>> gjort.
>> > Bruker sastorsl.
>> >
>> > Hvordan kan jeg selv gå inn og se på nylige endringer, evt
>> > abonnere på endringer gjort i områder jeg har interesse av?
>> >
>> > --
>> > Stein Arne Storslett
>> >
>> >
>> >
>> > _______________________________________________
>> >
>> > kart mailing list
>> >
>>
>> > kart at nuug.no <mailto:kart at nuug.no> <mailto:kart at nuug.no
>> <mailto:kart at nuug.no>> <mailto:kart at nuug.no <mailto:kart at nuug.no>
>> <mailto:kart at nuug.no <mailto:kart at nuug.no>>>
>>
>>
>> >
>> > http://lists.nuug.no/mailman/listinfo/kart
>> >
>>
>> _______________________________________________
>> kart mailing list
>>
>> kart at nuug.no <mailto:kart at nuug.no> <mailto:kart at nuug.no
>> <mailto:kart at nuug.no>>
>>
>>
>> http://lists.nuug.no/mailman/listinfo/kart
>>
>>
>>
>> --
>>
>> http://www.turkompisen.no
>>
>> http://www.kresendo.no/
>>
>> http://no.linkedin.com/in/espenisaksen
>>
>>
>>
>> --
>>
>> http://www.turkompisen.no
>>
>> http://www.kresendo.no/
>>
>> http://no.linkedin.com/in/espenisaksen
>>
>>
>>
>> --
>>
>> http://www.turkompisen.no
>>
>> http://www.kresendo.no/
>>
>> http://no.linkedin.com/in/espenisaksen
>>
More information about the kart
mailing list