[NUUG kart] highway=footway i skogen (Var: Når vei er skispor)

Sverre Didriksen sverre.didriksen at usit.uio.no
Wed Jun 11 12:32:33 CEST 2014


Ja, det høres langt bedre ut.

Da har vi to forskjellige forslag, så da er det bare å si hva man foretrekker.

-Sverre


>-----Original Message-----
>From: Anders Fougner [mailto:anders.fougner at gmail.com]
>Sent: Wednesday, June 11, 2014 12:21 PM
>To: Sverre Didriksen; Espen Oldeman Lund
>Cc: kart at nuug.no
>Subject: Re: [NUUG kart] highway=footway i skogen (Var: Når vei er skispor)
>
>Har diskutert dette litt på OSM sin IRC-gruppe nå.
>De britiske sier at "boardwalk" er riktigere enn "duckboards" (som er en
>militær, midlertidig løsning).
>
>Min stemme går til:
>
>    highway=path
>    path=boardwalk
>    surface=wood/slate/etc
>
>Evt. den enklere løsningen hvor man bare dropper boardwalk-taggen.
>
>Anders
>
>--
>Anders.Fougner at gmail.com
>+47 97158863
>
>Sent from my Commodore 64
>
>Den 11.06.14 12:15, skrev Sverre Didriksen:
>>
>> Ja, det er jeg egentlig enig i. Det er veldig ryddig å bruke surface=
>> på alle typer underlag, så slipper man alle mulige spesialvarianter.
>>
>> Det enkleste er ofte det beste.
>>
>> -Sverre
>>
>> *From:*Espen Oldeman Lund [mailto:espen at espenpost.com]
>> *Sent:* Wednesday, June 11, 2014 12:06 PM
>> *To:* Sverre Didriksen
>> *Cc:* Anders Fougner; kart at nuug.no
>> *Subject:* Re: [NUUG kart] highway=footway i skogen (Var: Når vei er
>> skispor)
>>
>> Kan jo egentlig lure litt på hva duckboards gir av ekstra informasjon
>> som ikke surface=wood/slate osv ikke gir oss. For meg virker egentlig
>> surface=duckboards mer logisk :-)
>>
>> Espen
>>
>> 2014-06-11 11:56 GMT+02:00 Sverre Didriksen
>> <sverre.didriksen at usit.uio.no <mailto:sverre.didriksen at usit.uio.no>>:
>>
>> Jeg er ikke sikker på om bridge=yes er en god ide i denne
>> sammenhengen. Det blir litt feil synes jeg. Som Espen er inne på så er
>> jo ikke dette noen bru.
>>
>> Jeg stemmer også for å bruke duckboards=yes.
>>
>> Hva vi gjør med skiferheller er litt vanskeligere. Å bruke
>> duckboards=yes sammen med surface=slate synes jeg er den beste ideen,
>> selv om det logisk er litt feil. Har ikke sett noen slate=yes eller
>> lignende. Eller så kan man bare bruke surface=slate alene sammen med
>> highway-taggen.
>>
>> -Sverre
>>
>> *From:*Anders Fougner [mailto:anders.fougner at gmail.com
>> <mailto:anders.fougner at gmail.com>]
>> *Sent:* Wednesday, June 11, 2014 11:18 AM
>> *To:* Espen Oldeman Lund
>> *Cc:* Sverre Didriksen; kart at nuug.no <mailto:kart at nuug.no>
>> *Subject:* Re: [NUUG kart] highway=footway i skogen (Var: Når vei er
>> skispor)
>>
>> OK, da kan vi kanskje bare notere i wikien at det finnes to ulike
>> former for klopping, med en liten forskjell (som antakelig ikke vil
>> påvirke rendringen noe særlig).
>>
>> For skiferklopping (den typiske metoden over myrer rundt Oppdal) og
>> annen steinklopping (vanlig på sørlandet f.eks.) passer egentlig ingen
>> av disse taggene. Man kanskje kunne sett for seg å benytte
>> duckboards=yes med surface=slate eller material=slate for det første
>> tilfellet, selv om skiferheller ikke akkurat er noe duckboard, det går
>> kanskje an å bruke bridge=yes med material=stone på det andre tilfellet...
>>
>> Anders
>>
>> --
>> Anders.Fougner at gmail.com  <mailto:Anders.Fougner at gmail.com>
>> +47 97158863  <tel:%2B47%2097158863>
>>
>> Sent from my Commodore 64
>>
>> Den 11.06.14 11:07, skrev Espen Oldeman Lund:
>>
>>     Jeg synes bridge=boardwalk er litt rart siden det faktisk ikke er
>>     en bridge :-) Det står jo også i wiki'en at boardwalk er
>>     "supported by posts", mens duckboards er lagt rett på bakken. Men
>>     det begynner å bli en tynn forskjell her :-)
>>
>>     Min stemmer går i så fall til duckboards.
>>
>>     Espen
>>
>>     2014-06-11 11:01 GMT+02:00 Anders Fougner
>>     <anders.fougner at gmail.com <mailto:anders.fougner at gmail.com>>:
>>
>>     OK, da var det omtrent slik jeg trodde.
>>
>>     Jeg foreslår likevel å lage en konsensus for hvordan klopping skal
>>     tagges. Altså om man skal bruke bridge=boardwalk, eller
>>     duckboards=yes (begge kan kombineres med surface=wood). Kanskje
>>     også en foreslått måte å rendre det på som kan brukes på
>>     openstreetmap.no <http://openstreetmap.no>, turkompisen.no
>>     <http://turkompisen.no> m.fl..
>>     Ifølge taginfo er boardwalk brukt 249 ganger og duckboards 86
>>     ganger. Så vi kan kanskje bare ta et valg - og føre det inn under
>>     "klopping" på den norske wikien?
>>
>>     Anders
>>
>>     --
>>
>>
>>     Anders.Fougner at gmail.com <mailto:Anders.Fougner at gmail.com>
>>     +47 97158863 <tel:%2B47%2097158863>
>>
>>     Sent from my Commodore 64
>>
>>     Den 11.06.14 09:59, skrev Sverre Didriksen:
>>
>>
>>     Ja, det har vært diskutert. Det er helt greit å bruke den, men den
>>     må brukes på rett sted. Highway=footway er en urban tag og er ment
>>     for veier for gående som er bygget, i motsetning til sti som blir
>>     til av at folk tråkker. Jegsynes at planker eller stokker på våte
>>     myrpartier egentlig ikke kvalifiserer til å bruke denne taggen,
>>     men ser at det er litt gråsone og kan diskuteres. Wikisiden er god
>>     her, se http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:highway%3Dfootway.
>>
>>     I en del byområder hvor det f.eks. er laget små smale veier for
>>     gående mellom blokker er dette rett tagg. De er ofte bare ca en
>>     meter brede.Se f.eks. på
>>
>http://www.openstreetmap.org/?mlat=59.81559&mlon=10.43136#map=19/5
>9.81559/10.43136
>>     og bilde
>>
>https://www.google.no/maps/@59.815457,10.4317169,139m/data=!3m1!1e3
>?hl=no
>>
><https://www.google.no/maps/@59.815457,10.4317169,139m/data=%213m1
>%211e3?hl=no>
>>
><https://www.google.no/maps/@59.815457,10.4317169,139m/data=%213m1
>%211e3?hl=no>.
>>     I en del parker finnes det også tilsvarende.
>>
>>
>>
>>     Forøvrig så skal alt som er skiltet gang- og sykkelvei legges inn
>>     som highway=cycleway.
>>
>>     -Sverre
>>
>>     *From:*Espen Oldeman Lund [mailto:espen at espenpost.com
>>     <mailto:espen at espenpost.com>]
>>     *Sent:* Wednesday, June 11, 2014 8:22 AM
>>     *To:* Anders Fougner
>>     *Cc**:* Sverre Didriksen; kart at nuug.no <mailto:kart at nuug.no>
>>     *Subject:* Re: [NUUG kart] highway=footway i skogen (Var: Når vei
>>     er skispor)
>>
>>
>>
>>     Jeg er vel en av dem som synes at highway=footway brukes alt for
>>     mye i Norge. Spesielt i skogsområder. Jeg mener at det finnes
>>     svært få tilfeller at highway=footway i Norge og at stier i
>>     skog/fjell bør merkes highway=path og heller legge til de passende
>>     taggene som Anders f. eks. nevner.
>>
>>     Men mener å huske at dette har vært diskutert for lenge siden og
>>     at det da var enighet om å bruke highway=footway. Eller husker jeg
>>     helt feil her?
>>
>>     Espen
>>
>>     2014-06-11 0:50 GMT+02:00 Anders Fougner <anders.fougner at gmail.com
>>     <mailto:anders.fougner at gmail.com> <mailto:anders.fougner at gmail.com
>>     <mailto:anders.fougner at gmail.com>>>:
>>
>>
>>
>>      > Dessuten så jeg noen highway=footway i skogen som jeg antar
>>     skal være
>>     path. Tviler på at dette er bygget vei for gående der. Du som er lokal
>>     kan jo endre det.
>>      > -Sverre
>>
>>     Nå fant jeg noen av dem - midt i Bymarka. Det er nok et slags
>>     grensetilfelle - det er såkalt "klopping" (sammensnekrede planker over
>>     myr). Kommunen /bydrift har gjort dette endel steder de siste årene.
>>
>>     Jeg har sett noen diskusjoner av dette på den internasjonale wikien og
>>     tror jeg fant ut at de skulle tagges som enten duckboards=yes,
>>     surface=wood (på en highway=path evt. footway) [1], eller som
>>     bridge=boardwalk [2], men begge deler er bare "Proposed features".
>>
>>     Skal vi lage en eller annen konsensus for tagging av dette i Norge? ;)
>>
>>     Anders
>>
>>     [1] http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Proposed_features/duckboards
>>     [2]
>>
>http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Proposed_features/Bridge_types#Bridg
>e_key:_ways_and_relations
>>     >
>>
>>     > *From:*kart-bounces at nuug.no <mailto:kart-bounces at nuug.no>
>>     <mailto:kart-bounces at nuug.no <mailto:kart-bounces at nuug.no>>
>>     [mailto:kart-bounces at nuug.no <mailto:kart-bounces at nuug.no>
>>     <mailto:kart-bounces at nuug.no <mailto:kart-bounces at nuug.no>>] *On
>>     Behalf
>>
>>
>>     > Of *Sverre Didriksen
>>     > *Sent:* 10. juni 2014 22:46
>>
>>     > *To:* Anders Fougner; kart at nuug.no <mailto:kart at nuug.no>
>>     <mailto:kart at nuug.no <mailto:kart at nuug.no>>
>>
>>
>>     > *Subject:* Re: [NUUG kart] Når vei er skispor
>>     >
>>
>>     > Når vei og skiløype er på samme sted så bruker de ikke bare felles
>>     > punkter, men også felles linje. Det skal altså ikke være to
>>     linjer. Og
>>     > så skal det være en tagg for at den ikke er vinterbrøytet så
>>     blir alt bra.
>>     >
>>     > -Sverre
>>     >
>>
>>     > *From:*kart-bounces at nuug.no <mailto:kart-bounces at nuug.no>
>>     <mailto:kart-bounces at nuug.no <mailto:kart-bounces at nuug.no>>
>>     <mailto:kart-bounces at nuug.no <mailto:kart-bounces at nuug.no>
>>     <mailto:kart-bounces at nuug.no <mailto:kart-bounces at nuug.no>>>
>>     > [mailto:kart-bounces at nuug.no <mailto:kart-bounces at nuug.no>
>>     <mailto:kart-bounces at nuug.no <mailto:kart-bounces at nuug.no>>] *On
>>     Behalf Of *Anders Fougner
>>
>>
>>     > *Sent:* 10. juni 2014 20:39
>>
>>     > *To:* kart at nuug.no <mailto:kart at nuug.no> <mailto:kart at nuug.no
>>     <mailto:kart at nuug.no>> <mailto:kart at nuug.no <mailto:kart at nuug.no>
>>     <mailto:kart at nuug.no <mailto:kart at nuug.no>>>
>>
>>
>>     > *Subject:* Re: [NUUG kart] Når vei er skispor
>>     >
>>     > 1) Jeg anbefaler deg å sjekke tilsvarende skiløyper i godt kartlagte
>>     > områder, f.eks. Bymarka i Trondheim.
>>     > Sjekk f.eks. dette området der det er mange skiløyper som også er
>>     > markert som sti eller kjerrevei/traktorvei/grusvei:
>>     > På Openstreetmap (sjekk taggene selv):
>>     > <http://www.openstreetmap.org/#map=15/63.4116/10.2701>
>>     > <http://www.openstreetmap.org/#map=15/63.4116/10.2701>
>>
>>     > Slik blir det i "rendret" form på turkompisen.no
>>     <http://turkompisen.no> <http://turkompisen.no> skikart:
>>
>>
>>     > <http://www.turkompisen.no/#15/63.4116/10.2701/skikart>
>>     > <http://www.turkompisen.no/#15/63.4116/10.2701/skikart>
>>     > Slik blir det i tilsvarende turkart:
>>     > <http://www.turkompisen.no/#15/63.4116/10.2701/turkart>
>>     > <http://www.turkompisen.no/#15/63.4116/10.2701/turkart>
>>     > Slik blir det i Reiststøens stisykkelkart:
>>     > <http://osm.reitstoen.com/#15/63.4116/10.2701/>
>>     > <http://osm.reitstoen.com/#15/63.4116/10.2701/>
>>     >
>>     > 2) Dine egne endringer finner du på
>>     > http://www.openstreetmap.org/user/sastorsl
>>     > <http://www.openstreetmap.org/user/sastorsl>
>>     >
>>     > Hvordan du kan "abonnere" på endringer innen et gitt område vet
>>     jeg ikke.
>>     >
>>     > Anders
>>     >
>>     > --
>>
>>     > Anders.Fougner at gmail.com <mailto:Anders.Fougner at gmail.com>
>>     <mailto:Anders.Fougner at gmail.com
>>     <mailto:Anders.Fougner at gmail.com>>
>>      <mailto:Anders.Fougner at gmail.com
>>     <mailto:Anders.Fougner at gmail.com>
><mailto:Anders.Fougner at gmail.com
>>     <mailto:Anders.Fougner at gmail.com>>>
>>     > +47 97158863 <tel:%2B47%2097158863> <tel:%2B47%2097158863>
>>     <tel:%2B47%2097158863>
>>
>>
>>     >
>>     > Sent from my Commodore 64
>>     >
>>     > Den 10.06.14 20:06, skrev Stein Arne Storslett:
>>     >
>>     >     Hei
>>     >
>>     >     Har nylig gjort en oppdatering i Leksvik kommune, bl.a. lagt inn
>>     >     en kort veistubb.
>>     >
>>     >     Denne veien er ikke vinterbrøytet, og brukes til et større
>>     skirenn.
>>     >
>>     >     Jeg _antar_ da, at veipunktene skal deles så lenge de følger
>>     samme
>>     >     vei.
>>     >
>>     >     Stemmer det?
>>     >
>>     >     Jeg antar at dere kan gå inn og se hvilke endringer jeg har
>>     gjort.
>>     >     Bruker sastorsl.
>>     >
>>     >     Hvordan kan jeg selv gå inn og se på nylige endringer, evt
>>     >     abonnere på endringer gjort i områder jeg har interesse av?
>>     >
>>     >     --
>>     >     Stein Arne Storslett
>>     >
>>     >
>>     >
>>     > _______________________________________________
>>     >
>>     >     kart mailing list
>>     >
>>
>>     > kart at nuug.no <mailto:kart at nuug.no> <mailto:kart at nuug.no
>>     <mailto:kart at nuug.no>>  <mailto:kart at nuug.no <mailto:kart at nuug.no>
>>     <mailto:kart at nuug.no <mailto:kart at nuug.no>>>
>>
>>
>>     >
>>     > http://lists.nuug.no/mailman/listinfo/kart
>>     >
>>
>>     _______________________________________________
>>     kart mailing list
>>
>>     kart at nuug.no <mailto:kart at nuug.no> <mailto:kart at nuug.no
>>     <mailto:kart at nuug.no>>
>>
>>
>>     http://lists.nuug.no/mailman/listinfo/kart
>>
>>
>>
>>     --
>>
>>     http://www.turkompisen.no
>>
>>     http://www.kresendo.no/
>>
>>     http://no.linkedin.com/in/espenisaksen
>>
>>
>>
>>     --
>>
>>     http://www.turkompisen.no
>>
>>     http://www.kresendo.no/
>>
>>     http://no.linkedin.com/in/espenisaksen
>>
>>
>>
>> --
>>
>> http://www.turkompisen.no
>>
>> http://www.kresendo.no/
>>
>> http://no.linkedin.com/in/espenisaksen
>>



More information about the kart mailing list