[NUUG kart] Fokuserer kartlegging på data ikke i kartverket.

Solhagen solhagen at telefiber.no
Mon Oct 6 21:59:57 CEST 2014

Den 05.10.2014 13:19, skrev Sigurd Stordal:
> Ser på lista for import av data fra kartverket at det for enkelte
> kommuner ikke finnes data.
> Det finnes derimot høringsutkast for noen av kommunene.
> Det er vel kanskje greit om vi fokuserer på å ta disse manuellt.
>
> Har selv tatt en titt på Ibestad, hvor det foreligger ett
> høringsutkast fra 2012 på veinavn. Noen i nærheten som kan tenke seg å
> hjelpe til, evnt kunne tenke seg å mappe med meg en helg?

Det er flott at man er ivrige med kartleggingen.
Men primært bør vi fokusere på at kartet er riktig, ikke at det er pent.

Adressering med veinavn i kommunene er ofte et tema som politikerne
forstår og har mening om. Jobber selv med litt slike saker i kommunen.
Det er svært ofte at strekninger for navn blir endret og at navnene blir
helt endret fra det som ligger i utkastet. Nummereringen kommer også mye
seinere. Der det finnes endelige vedtak kan OSM være flinkere enn
kommunen, men det må være et vedtak.

Erfaringen min er at kommunene i tillegg er ekstra seint ute med
skiltingen. Det er det kanskje andre avdelinger som står for.

Kartverket har fokus på veinavn - adresser nå, og det vil skje mye på
kort tid. Først kommer boliger og forretninger, dernest skal alle
fritidsboliger adresseres. Dette blir litt spesielt der det ikke er
veier, og det blir mye områdenavn og feilmeldinger i GeoFabrik Tools.
Dette kan vi gjøre lite med.

Legger vi inn mye feil, blir det mye retting og dobbeltarbeid.

Anbefaler på det varmeste å fokusere på kommuner som har adresser på
plass. Da er det bedre å oppmuntre de med et tips og sammenligne de med
naboene.

Husk at OSM i utgangspunktet er tenkt benyttet til navigering og
gjenfinning av vedtatte offisielle adresser. Da må det være riktige data
som legges inn. Har lastet ned OSM vektor til nettbrett, og dette er
suverent å navigere etter i bil.

Det er mye bra arbeid som gjøres i OSM på adresser nå, så keep up the
good work.
Selv har jeg tatt min boligkommune og min arbeidskommune. Her er OSM
først ute med vedtatte adressenavn og nummer.

Lykke til.

Svein Olav