[NUUG kart] Allé vs. alle

Gisle Sælensminde gisle at snirklasjon.no
Thu Oct 9 12:57:48 CEST 2014

Den 06. okt. 2014 22:42, skrev Ruben Undheim:
> Hei,
>
> Hvilken skrivemåte skal vi egentlig bruke i OSM for alléer:  Allé eller alle?
>
> I Kartverkets datasett er det konsekvent "alle", men jeg ser at mange
> steder er "allé" brukt i OSM.

Selv om "allé" er feilstavet i Kartverkets data, bør vi ikke prøve å
korrigere det automatisk ved import, siden ikke alle gatenavn som
inneholder strengen "alle" er alléer. I Bergen har du disse gatene for
eksempel:

Allehelgensgate
Allegaten
Lindealleen
Allestadveien

For to av disse skal det være "allé", mens for de to andre skal det være
"alle", siden navnet ikke har noe med alléer å gjøre. Det vil være
opplagt for de fleste hvilke som skal staves hvordan, mens automatisk
feilretting ikke vil virke. Jeg vil tro det ikke er et uoverkommelig
antall slike gater i Norge, så vi kan nok ordne det manuelt uten at det
blir for mye jobb, men i første omgang bør vi bare importere kartverkets
navn som de er. For gater som allerede er samlet inn i OSM, bør vi
sjekke også de manuelt, og ikke gjøre endringer med script.