[NUUG kart] Kartverket N50 – bygninger

Arne Johannessen arne at thaw.de
Tue Oct 28 00:03:22 CET 2014

Tor <torsm.news at gmail.com> wrote:

> Jeg har også sett at det på wikien står at bygninger skal være polygoner
> og ikke punkter i OSM. Liekvel finnes det 7–800 000 bygninger som noder
> i OSM.

Jeg tviler på at disse er synlig på kartet, hverken osm.org eller frikart.no.

> [...]
> Ofte er det viktigere
> å vite hvor bygningen ligger enn om den har fire eller seks hjørner
> eller om den er 5 × 5 eller 10 × 10 m stor.

Stemmer.

> Hvis alternativet til å
> plassere en node på kartet er å ikke ha noen informasjon på kartet,
> synes jeg det blir rart å velge sistnevnte.

Ikke hvis noden er falskt.

Data i N50 er lagt for kart i målestokk 1:50000. Der er det er rett og slett umulig å tegne all bygninger som finnes i realiteten. De aller fleste bygninger må elimineres, flyttes eller sammenfattes på et slik kart. Dette er et tap av masse viktig informasjon, som vi ikke kan gjenopprette automatisk.

> I alle år har en
> prikk vært godt nok for å markere ei hytte eller et naust på vanlige
> turkart, så hvorfor skal det ikke gå an i OSM?

Fordi OSM er ikke noen kart, men en database uten målestokk.

Jeg anbefaler å fortsette bare med polygoner inntil videre. Hvis en god løsning for bygninger uten polygon blir funnet, så kan disse alltid importeres senere. Men akkurat det kan komme til å bli vanskelig.

--
Arne Johannessen
<http://arne.johannessen.de/>