[NUUG kart] Fotobokser som mangler i OSM - forslag til metode for å finne dem

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Mon Apr 13 13:15:23 CEST 2015

[Geir Ove Myhr]
> Ja, jeg ser nå at det er spesifisert to typer: Streknings-ATK og
> Strekning med ATK-punkter. De har også datterobjekter som er ATK-punkt
> (http://labs.vegdata.no/nvdb-datakatalog/162-ATK-punkt/), men det
> ligger inne 0 av disse i databasen. Det ser med andre ord ikke ut til
> at NVDB er en god kilde til informasjon om overvåkningskameraer.

Det er ikke helt riktig, da NVDB inneholder andre kamera enn fotobokser.
Det er et politisk valg hos vegvesenet at de holder posisjonen til
fotoboksene skjult, men de publiserer andre typer overvåkngingskamera
spredt over veinettet.  Se f.eks.
og de 2983 oppføringene som er dokumentert der.

Men det er verdt å merke seg at posisjonen til endel av disse kameraene
er feil.  F.eks. er alle kameraene tilknyttet Tåsentunnellen i Oslo
samlet i midten av tunnellen i NVDB, mens de i virkeligheten er spredt
ut over begge tunnell-løpene (i følge Vegvesenet da jeg spurte).  Mens
andre kamera, som de rundt Sinsenkrysset, ser ut til å ha korrekt
posisjon.  Så NVDB kan være en god kilde til informasjon.

I tillegg til type 163 er det også type 153 værstasjon der jeg tror de
fleste har videokamera, men der har jeg sett utplassert stasjoner som
jeg ikke finner i databasen.  Mulig det ikke er vegvesenets enheter?

--
Vennlig hilsen