[NUUG kart] Import av Elveg-data: Veien videre
Sverre Didriksen
sverre.didriksen at usit.uio.no
Wed Apr 22 11:15:02 CEST 2015
Jeg heller nok mest til at vi importerer i områder hvor vi manger mye
data. I områder hvor det er godt med osm-data må man være varsom. Det er
mange steder at osm stemmer mer enn kartverkets data, og da er det jo
viktig å ikke ødelegge det. Som jeg har nevnt tidligere så har jeg mange
steder i f.eks. Valdres kommet over veier som kartverket har som rett og
slett ikke eksisterer mer. De er knapt bra nok for stier, og de er det
jo greit å ikke importere for å si det slik.
-Sverre
On Wed, 2015-04-22 at 11:02 +0200, Christer van der Meeren wrote:
> Det var ikke stormende respons på dette. Spør igjen og venter litt til
> før vi evt. går i gang.
>
>
> 1. Er det OK at elveg2osm i konverteringen tagger VEGSTATUS=S som
> highway=track, og så bruker man eksisterende OSM-tags dersom veien
> eksisterer (eller overstyrer dersom man har lokal kunnskap)?
>
> 2. Noe jeg bør vite før jeg melder fra om importen til OSM/DWG?
>
>
> 3. Bør vi bruke dedikerte import-brukere til dette?
>
>
> 4. Noen som vil se gjennom koden på
> https://github.com/gomyhr/elveg2osm?
>
>
> 2015-04-05 16:56 GMT+02:00 Geir Ove Myhr <gomyhr at gmail.com>:
> 2015-04-05 14:07 GMT+02:00 Christer van der Meeren
> <cmeeren at gmail.com>:
> > 1. Forbedre geometri på eksisterende veier
> > 2. Legge inn manglende data (både hele veier og tags på
> eksisterende veier,
> > f.eks. fartsgrenser)
>
> Jeg synes det er ryddigere å se på det som tre forskjellige
> prosesser:
> A. Legge inn veger som mangler i OSM
> B. Forbedring av geometri basert på Elveg-geometri
> C. Oppdatering av tagger i OSM basert på tagger i Elveg-settet
>
> Selv har jeg mest hatt prosess A i tankene når jeg har laget
> elveg2osm. Derfor er jeg komfortabel med at ikke alt blir
> perfekt der
> det er mange felt og/eller nivåer og andre ting som typisk
> dukker opp
> der vi har god dekning i OSM fra før. Når det er sagt, har jeg
> testet
> konvertering også i mange store byer, og forsøkt å få
> konverteringen
> til å bli best mulig der også (f.eks. ved å legge til trapper,
> veger
> gjennom bygninger, de vanligste
> kollektivfelt-konfigurasjonene,
> sykkelfelt, fortau, etc.).
>
> En ting som mangler er en kritisk gjennomgang av
> konverteringen. Jeg
> har nå fått lukket det meste av det jeg mener må håndteres.
> Koden
> ligger på https://github.com/gomyhr/elveg2osm. Den bærer preg
> at jeg
> verken kjente input-dataene spesielt godt da jeg begynte, og
> heller
> ikke hadde noen klar idé om hva som skulle gjøres, men jeg
> tror det er
> mulig å skumme gjennom og få en idé om hva som skjer. Ellers
> har jeg
> lastet opp kommunevise filer på min google drive:
> https://drive.google.com/folderview?id=0BwxPkSBawddGM2djWE9oWjRXdzA&usp=sharing#list.
> Der ligger:
> xxxxElveg_default.osm: Resultat av konvertering fra SOSI til
> OSM med
> sosi2osm (med default.lua)
> xxxxElveg.osm: Hovedresultat av konvertering av
> xxxxElveg_default.osm
> til OSM-tagger
> xxxxdetatched_barriers.osm: Fil med barrierer som ikke henger
> fast i
> veggeometrien. Enklere å legge inn manuelt enn automatisk.
> xxxxdeleted_elements.osm: Fil med elementer som finnes i
> Elveg_default, men som ikke er tatt over til xxxxElveg.osm.
> xxxxelveg2osm.log: Loggfil med advarsler om ting som er
> uvanlig eller
> feil. Ikke noe veldig konsistent format.
>
> Det er mye som _kan_ endres, men jeg vil gjerne vite om det er
> noe som
> vil forenkle eller forbedre betydelig - helst uten at det er
> alt for
> mye jobb.
>
> Ellers ser jeg gjerne at noen andre tar seg av organiseringen
> med evt.
> tracking av progresjon og slikt. Torstein og Ruben har jo
> allerede
> noen gode verktøy og Christer er vel strengt tatt allerede
> godt i gang
> med å organisere :-)
>
> Geir Ove
>
>
> _______________________________________________
> kart mailing list
> kart at nuug.no
> http://lists.nuug.no/mailman/listinfo/kart
More information about the kart
mailing list