[NUUG kart] Av-/påkjørsler på motorvei

Thor K. H. nitrolinken at gmail.com
Thu Aug 13 20:50:18 CEST 2015

> Når du først nevner destination: Jeg har lagt inn et par
> motorvei-avkjørsler (highway=motorway_junction). De har jeg tagget med
> exit_to=* slik at ruteprogramvare skal kunne vise denne informasjonen. Men
> det er kanskje også greit om det vises informasjon om hvor man ender opp om
> man *ikke* svinger av, og eneste måten jeg fant ut hvordan man gjør det
> på var å legge til destination=* på det første veistykket som fortsetter
> forbi avkjøringen. Og da la jeg like gjerne inn destination=* på det første
> veistykket i retardasjonsfeltet med samme verdi som exit_to.

> [...]

​destination=* som sagt er vel grei i og med det at man *normalt* legger
inn hva det er skiltet for i den retningen som det veisegmentet er
tilknyttet ved krysset. Tror uansett at det ikke er verdens ende om man
legger det til på stykker hvor det ikke er skiltet, men muligens det var
skiltet for den avkjørselen fra et annet punkt i krysset?

Videre anbefaler jeg egentlig å holde seg unna exit_to=*, tildels fordi det
er ganske omdiskutert og ikke anbefalt, men heller destination=* (
http://www.openstreetmap.org/user/mvexel/diary/22419,
https://lists.openstreetmap.org/pipermail/tagging/2012-November/011997.html)
som er brukt i "resten" av verden. (exit_to=* er i all hovedsak brukt over
i statene).

*█ **Thor M. K. Høgås*
Freelance developer & translator
Site: *http://roht.no <http://roht.no/>*