[NUUG kart] Tagging av gang- og sykkelveg

Sverre Didriksen sverre.didriksen at usit.uio.no
Thu Jul 2 11:15:13 CEST 2015

"designated" angir hvem stien eller veien er laget for eller ment for i utgangspunktet. Det har egentlig ingenting mer lovlig rett til bruk, som settes med access. Er det skiltet er det liten tvil, ellers må man bare bruke skjønn.

En vanlig sti i skogen er i utgangspunktet for gående, men det er lov å sykle der. Da bruker man ikke bicycle=designated. En sykkelløype ned en slalombakke som kan se ut som en vanlig sti men som er blitt til ved at mange har syklet der skal nok tagges "highway=path + bicycle=designated". Her er vel min erfaring at man bruker denne taggingen selv om den er bygget  opp og gruset fordi highway=cycleway representerer en helt annen standard. Se gjerne wikien på http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:highway%3Dcycleway. Har den en viss bredde og standard kan man eventuelt vurdere highway=track med bicycle=designated.

-Sverre