[NUUG kart] Tagging av gang- og sykkelveg

Anders Fougner anders.fougner at gmail.com
Thu Jul 2 15:29:14 CEST 2015

Den 02.07.15 15.23, skrev Peter Bremer:
> On Thu, Jul 2, 2015 at 3:11 PM Anders Fougner
> <anders.fougner at gmail.com <mailto:anders.fougner at gmail.com>> wrote:
>
>     Kanskje dette hovedsakelig er litt språkforvirring? :)
>     Altså at vi nordmenn har lett for å tro at "designated" betyr
>     "designet
>     for" og ikke "benevnet"/"angitt"/"skiltet".
>

> Jeg tror absolutt at du har rett her.
>
> Og i tillegg er det kanskje så at "path" av mange blir lest som
> "(skog)sti" mens det også skal omfatte multifunksjonelle urbane veier.
Jepp, jeg har f.eks. alltid trodd at path er "naturlig sti" mens footway
og cycleway er "tilrettelagte stier/veger".

Forøvrig er det nok endel som ønsker at kart skal kunne vise akkurat
dette, altså om en sti er "naturlig" (oppstått ved bruk av turgåere,
syklister og andre) eller "tilrettelagt/designet" (bygd med gravemaskin,
spade, asfalt/grus/betong, osv.).
Se f.eks.
<http://www.terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1978169#Post1978169>
for et eksempel fra terrengsykkelverden.

Dersom man ikke kan bruke verken path vs footway/cycleway eller
bicycle=designated til å angi dette, blir vi altså nødt til å lete/finne
opp en bedre tag...kjenner dere til noen egnet tag?

Hva er egentlig poenget med footway og cycleway hvis de ikke skiller seg
fra path på annen måte enn at hhv foot=designated og bicycle=designated
er implisitte?

Anders