[NUUG kart] Om nøyaktigheten til N50-data og eventuell fremtidig frigivelse av FKB-kart
Anders Fougner
anders.fougner at gmail.com
Tue May 26 10:29:11 CEST 2015
Også må man beholde:
* info som er lagt inn samtidig som import. F.eks. har jeg lagt inn en
haug med navn på vann, bekker og elver samtidig som jeg har importert
N50 i store deler av Trøndelag.
* history på elementer som har historie lenger enn N50-importen. F.eks.
har jeg alltid benyttet Utilsplugin2 "Merge geometry" når jeg har
importert N50, for å beholde historien på det som lå der fra før.
Anders
--
Anders.Fougner at gmail.com
+47 97158863
Sent from my Commodore 64
Den 26.05.15 09.54, skrev Torstein Ingebrigtsen Bø:
> Helt enig i at vi ikke må lage oss mye arbeid. Slik jeg tenker det kan
> man erstatte N50 med FKB ganske enkelt. Antageligvis vil store deler
> av de importerte N50 dataene ikke bli endret fra de er importert til
> FKB blir frigitt. Dermed kan vi "late som" de aldri er importert. Dvs.
> data med "source:Kartverket N50"+"version:1" slettes og erstattes med
> FKB-data. Dette bør gjøres for en hel kommune om gangen. Der importert
> N50-data er forandret må det flettes manuelt, men dette må gjøres hvis
> noen legger til data i OSM uten at N50 blir importert også.
>
> Det å implementere en slik metode tror jeg ikke er for tidkrevende
> (anslår 3-30 timer). Utfordringer, slik jeg ser de, er:
> - Gitt data som skal importeres, hvordan velge ut hva som skal slettes
> fra OSM. Evt. motsatt vei. Dette kan løses ved å jobbe med en kommune
> av gangen. Det må da lages en algoritme for å finne data innenfor et
> multipolygon (kommunegrensen).
> - I noen områder kan det være mye data som har fått kosmetiske
> forandringer. F.eks. fra "source:Statkart" til "source:Kartverket".
> Hvis dette defineres som "endret data som må flettes" får vi en stor
> jobb. Her kan man kjøre noen spørringer mot OSM-serveren for å finne
> endringer og sjekke om endringene er kosmetiske eller vesentlige.
> Dette kan ta lang tid å kjøre, men kan gjøres "server side" på
> forhånd. For eksempel en kan lage en liste over elementer i OSM som
> skal slettes ved en import.
>
> Hvis vi skal være sikker på at vi gjør det rette nå hadde det vært
> flott å hatt eksempel FKB-data. Er det noen som har kontakter innenfor
> Kartverket som kan skaffe dette? Dataen skal ikke importeres til OSM,
> 1 km x 1 km rute holder, området bør være representativt for der vi
> får utfordringer (dvs. der det nå er lite OSM-data eller N50 er
> importert med lite fletting). Jeg vet at noen orienteringslag har fått
> tilgang til FKB-data så det kan være mulig.
>
> Hilsen
> Torstein
>
> 25. mai 2015 kl. 16.13 skrev Christer van der Meeren
> <cmeeren at gmail.com <mailto:cmeeren at gmail.com>>:
>
> Det var jo konkret og fint, og strengt tatt ikke så lenge til (i
> den store sammenhengen). Spørsmålet er da om vi gjør oss selv en
> bjørnetjeneste om vi legger ned mye arbeid nå, hvis dataene
> uansett bør oppdateres i 2017. Det er dumt om vi bare har laget
> oss et fjell med flettingsarbeid akkurat i tide til frislippet.
> Vil importen nå være til hinder (teknisk eller motivasjonsmessig)
> for import/fletting av FKB senere? Hvis vi tenker lang sikt, er
> det lurt å importere N50 nå?
>
> Spørsmål til ettertanke og diskusjon, jeg er som sagt uerfaren.
>
> 2015-05-25 12:21 GMT+02:00 Torstein Ingebrigtsen Bø
> <torsteinibo at gmail.com <mailto:torsteinibo at gmail.com>>:
>
> Litt upresist språk her ja :-) Når jeg sier veier, mener jeg
> osm-way. Mener linjesegmenter slik som elver, grenser for
> polygoner, etc.
>
> Kartverket planlegger å frigi FKB i 2017
> http://kartverket.no/Documents/Om%20Kartverket/Fylkeskartkontorene/Vadso/Geovekstsamling_2013/8_Datafrislipp021013.pdf
>
> Hilsen
> Torstein
>
> 25. mai 2015 kl. 11.44 skrev Christer van der Meeren
> <cmeeren at gmail.com <mailto:cmeeren at gmail.com>>:
>
> Godt med diskusjon. Et par ting:
>
> - Du nevner veier i N50, men importerer vi ikke veier fra
> Elveg?
>
> - Vi har vært inne på erstatting av veier før ifm. import
> av Elveg-data, se tidligere diskusjon i mailinglisten og
> spesielt på forumet
> (http://forum.openstreetmap.org/viewforum.php?id=68). Jeg
> er ingen ekspert, men jeg har forstått det slik at
> fletting er langt fra trivielt, og vi bør tenke oss om før
> vi baserer oss på at "future us" klarer/orker å lage
> fletteverktøy.
>
> - Jeg har også som motto at det beste er det godes fiende,
> men argumentet her virker å være basert på at det er lenge
> til FKB-data evt. blir frigitt. Er det mulig å spørre noen
> i kartverket som har peiling om det er planer om å frigi
> FKB-data i overskuelig fremtid?
>
> 2015-05-25 11:36 GMT+02:00 Torstein Ingebrigtsen Bø
> <torsteinibo at gmail.com <mailto:torsteinibo at gmail.com>>:
>
> Jeg synes dette er en viktig diskusjon og har tenkt
> over dette i forbindelse med utviklingen av N50
> importmetoden. Kort sagt tenker jeg "The perfect is
> the enemy of the good". Selvfølgelig er det bedre å ha
> en så lite som mulig i databasen når FKB-kart blir
> frigitt.
>
> Min mening er at N50 er "godt nok" for de aller fleste
> formål. I store deler av Norge er det veldig lite
> data, det som eksisterer er tracet fra landsat og
> Bing. Da N50 det etter min erfaring (fra Vang,
> Meråker, Holtålen, Selbu, Tydal) mye bedre. Min tanke
> med den innsatsen med å importere N50 er å gjøre OSM
> godt nok til å bruke på tur i tillegg til papirkart.
> Det er den ofte _ikke_ i dag. Klarer vi dette tror jeg
> vi får en stor vekst i brukermassen, som igjen generer
> flere mappere og bedre kart enn N50.
>
> Når FKB blir frigjort kan vi utvikle verktøy for
> fletting. Slik at mer av jobben kan gjøres automatisk.
> Si for eksempel at en vei ikke er endret siden import
> fra N50 og verktøyet finner samme vei i FKB, da kan
> man erstatte denne veien (enten automatisk eller ved
> manuell kontroll). Denne utfordringen vil vi få
> uansett, siden oppdatert data fra FKB/N50 må flettes
> inn med importert data i OSM. Dog blir det mye mer
> fletting ved bytting av datasett.
>
> Hilsen
> Torstein
>
> 25. mai 2015 kl. 07.31 skrev Geir Ove Myhr
> <gomyhr at gmail.com <mailto:gomyhr at gmail.com>>:
>
> 2015-05-24 22:21 GMT+02:00 Christer van der Meeren
> <cmeeren at gmail.com <mailto:cmeeren at gmail.com>>:
> > Er Elveg en del av N50? For Elveg skal være
> rimelig nøyaktig - mener å ha
> > hørt at veisenterlinjene stort sett er innenfor
> 2m, ofte bedre.
>
> Elveg er ikke en del av N50, men både N50 og
> veigeometrien i Elveg er
> basert på FKB-data. I N50 er det gjort
> kartografiske justeringer, så
> objekter kan være flyttet slik at kartet skal bli
> lettere å lese i
> 1:50000 målestokk.
>
> Geir Ove
> _______________________________________________
> kart mailing list
> kart at nuug.no <mailto:kart at nuug.no>
> http://lists.nuug.no/mailman/listinfo/kart
>
>
>
> _______________________________________________
> kart mailing list
> kart at nuug.no <mailto:kart at nuug.no>
> http://lists.nuug.no/mailman/listinfo/kart
>
>
>
>
>
>
>
> _______________________________________________
> kart mailing list
> kart at nuug.no
> http://lists.nuug.no/mailman/listinfo/kart
More information about the kart
mailing list