[NUUG kart] Om nøyaktigheten til N50-data og eventuell fremtidig frigivelse av FKB-kart

Anders Fougner anders.fougner at gmail.com
Tue May 26 10:29:11 CEST 2015


Også må man beholde:
* info som er lagt inn samtidig som import. F.eks. har jeg lagt inn en 
haug med navn på vann, bekker og elver samtidig som jeg har importert 
N50 i store deler av Trøndelag.
* history på elementer som har historie lenger enn N50-importen. F.eks. 
har jeg alltid benyttet Utilsplugin2 "Merge geometry" når jeg har 
importert N50, for å beholde historien på det som lå der fra før.

Anders

--
Anders.Fougner at gmail.com
+47 97158863

Sent from my Commodore 64

Den 26.05.15 09.54, skrev Torstein Ingebrigtsen Bø:
> Helt enig i at vi ikke må lage oss mye arbeid. Slik jeg tenker det kan 
> man erstatte N50 med FKB ganske enkelt. Antageligvis vil store deler 
> av de importerte N50 dataene ikke bli endret fra de er importert til 
> FKB blir frigitt. Dermed kan vi "late som" de aldri er importert. Dvs. 
> data med "source:Kartverket N50"+"version:1" slettes og erstattes med 
> FKB-data. Dette bør gjøres for en hel kommune om gangen. Der importert 
> N50-data er forandret må det flettes manuelt, men dette må gjøres hvis 
> noen legger til data i OSM uten at N50 blir importert også.
>
> Det å implementere en slik metode tror jeg ikke er for tidkrevende 
> (anslår 3-30 timer). Utfordringer, slik jeg ser de, er:
> - Gitt data som skal importeres, hvordan velge ut hva som skal slettes 
> fra OSM. Evt. motsatt vei. Dette kan løses ved å jobbe med en kommune 
> av gangen. Det må da lages en algoritme for å finne data innenfor et 
> multipolygon (kommunegrensen).
> - I noen områder kan det være mye data som har fått kosmetiske 
> forandringer. F.eks. fra "source:Statkart" til "source:Kartverket". 
> Hvis dette defineres som "endret data som må flettes" får vi en stor 
> jobb. Her kan man kjøre noen spørringer mot OSM-serveren for å finne 
> endringer og sjekke om endringene er kosmetiske eller vesentlige. 
> Dette kan ta lang tid å kjøre, men kan gjøres "server side" på 
> forhånd. For eksempel en kan lage en liste over elementer i OSM som 
> skal slettes ved en import.
>
> Hvis vi skal være sikker på at vi gjør det rette nå hadde det vært 
> flott å hatt eksempel FKB-data. Er det noen som har kontakter innenfor 
> Kartverket som kan skaffe dette? Dataen skal ikke importeres til OSM, 
> 1 km x 1 km rute holder, området bør være representativt for der vi 
> får utfordringer (dvs. der det nå er lite OSM-data eller N50 er 
> importert med lite fletting). Jeg vet at noen orienteringslag har fått 
> tilgang til FKB-data så det kan være mulig.
>
> Hilsen
> Torstein
>
> 25. mai 2015 kl. 16.13 skrev Christer van der Meeren 
> <cmeeren at gmail.com <mailto:cmeeren at gmail.com>>:
>
>     Det var jo konkret og fint, og strengt tatt ikke så lenge til (i
>     den store sammenhengen). Spørsmålet er da om vi gjør oss selv en
>     bjørnetjeneste om vi legger ned mye arbeid nå, hvis dataene
>     uansett bør oppdateres i 2017. Det er dumt om vi bare har laget
>     oss et fjell med flettingsarbeid akkurat i tide til frislippet.
>     Vil importen nå være til hinder (teknisk eller motivasjonsmessig)
>     for import/fletting av FKB senere? Hvis vi tenker lang sikt, er
>     det lurt å importere N50 nå?
>
>     Spørsmål til ettertanke og diskusjon, jeg er som sagt uerfaren.
>
>     2015-05-25 12:21 GMT+02:00 Torstein Ingebrigtsen Bø
>     <torsteinibo at gmail.com <mailto:torsteinibo at gmail.com>>:
>
>         Litt upresist språk her ja :-) Når jeg sier veier, mener jeg
>         osm-way. Mener linjesegmenter slik som elver, grenser for
>         polygoner, etc.
>
>         Kartverket planlegger å frigi FKB i 2017
>         http://kartverket.no/Documents/Om%20Kartverket/Fylkeskartkontorene/Vadso/Geovekstsamling_2013/8_Datafrislipp021013.pdf
>
>         Hilsen
>         Torstein
>
>         25. mai 2015 kl. 11.44 skrev Christer van der Meeren
>         <cmeeren at gmail.com <mailto:cmeeren at gmail.com>>:
>
>             Godt med diskusjon. Et par ting:
>
>             - Du nevner veier i N50, men importerer vi ikke veier fra
>             Elveg?
>
>             - Vi har vært inne på erstatting av veier før ifm. import
>             av Elveg-data, se tidligere diskusjon i mailinglisten og
>             spesielt på forumet
>             (http://forum.openstreetmap.org/viewforum.php?id=68). Jeg
>             er ingen ekspert, men jeg har forstått det slik at
>             fletting er langt fra trivielt, og vi bør tenke oss om før
>             vi baserer oss på at "future us" klarer/orker å lage
>             fletteverktøy.
>
>             - Jeg har også som motto at det beste er det godes fiende,
>             men argumentet her virker å være basert på at det er lenge
>             til FKB-data evt. blir frigitt. Er det mulig å spørre noen
>             i kartverket som har peiling om det er planer om å frigi
>             FKB-data i overskuelig fremtid?
>
>             2015-05-25 11:36 GMT+02:00 Torstein Ingebrigtsen Bø
>             <torsteinibo at gmail.com <mailto:torsteinibo at gmail.com>>:
>
>                 Jeg synes dette er en viktig diskusjon og har tenkt
>                 over dette i forbindelse med utviklingen av N50
>                 importmetoden. Kort sagt tenker jeg "The perfect is
>                 the enemy of the good". Selvfølgelig er det bedre å ha
>                 en så lite som mulig i databasen når FKB-kart blir
>                 frigitt.
>
>                 Min mening er at N50 er "godt nok" for de aller fleste
>                 formål. I store deler av Norge er det veldig lite
>                 data, det som eksisterer er tracet fra landsat og
>                 Bing. Da N50 det etter min erfaring (fra Vang,
>                 Meråker, Holtålen, Selbu, Tydal) mye bedre. Min tanke
>                 med den innsatsen med å importere N50 er å gjøre OSM
>                 godt nok til å bruke på tur i tillegg til papirkart.
>                 Det er den ofte _ikke_ i dag. Klarer vi dette tror jeg
>                 vi får en stor vekst i brukermassen, som igjen generer
>                 flere mappere og bedre kart enn N50.
>
>                 Når FKB blir frigjort kan vi utvikle verktøy for
>                 fletting. Slik at mer av jobben kan gjøres automatisk.
>                 Si for eksempel at en vei ikke er endret siden import
>                 fra N50 og verktøyet finner samme vei i FKB, da kan
>                 man erstatte denne veien (enten automatisk eller ved
>                 manuell kontroll). Denne utfordringen vil vi få
>                 uansett, siden oppdatert data fra FKB/N50 må flettes
>                 inn med importert data i OSM. Dog blir det mye mer
>                 fletting ved bytting av datasett.
>
>                 Hilsen
>                 Torstein
>
>                 25. mai 2015 kl. 07.31 skrev Geir Ove Myhr
>                 <gomyhr at gmail.com <mailto:gomyhr at gmail.com>>:
>
>                     2015-05-24 22:21 GMT+02:00 Christer van der Meeren
>                     <cmeeren at gmail.com <mailto:cmeeren at gmail.com>>:
>                     > Er Elveg en del av N50? For Elveg skal være
>                     rimelig nøyaktig - mener å ha
>                     > hørt at veisenterlinjene stort sett er innenfor
>                     2m, ofte bedre.
>
>                     Elveg er ikke en del av N50, men både N50 og
>                     veigeometrien i Elveg er
>                     basert på FKB-data. I N50 er det gjort
>                     kartografiske justeringer, så
>                     objekter kan være flyttet slik at kartet skal bli
>                     lettere å lese i
>                     1:50000 målestokk.
>
>                     Geir Ove
>                     _______________________________________________
>                     kart mailing list
>                     kart at nuug.no <mailto:kart at nuug.no>
>                     http://lists.nuug.no/mailman/listinfo/kart
>
>
>
>                 _______________________________________________
>                 kart mailing list
>                 kart at nuug.no <mailto:kart at nuug.no>
>                 http://lists.nuug.no/mailman/listinfo/kart
>
>
>
>
>
>
>
> _______________________________________________
> kart mailing list
> kart at nuug.no
> http://lists.nuug.no/mailman/listinfo/kart



More information about the kart mailing list