[NUUG kart] Fjorder

Anders Fougner anders.fougner at gmail.com
Wed Jan 13 22:59:53 CET 2016

Hei,
det er ikke helt opplagt hvordan fjorder bør tegnes i OSM, og wiki-siden
eksisterte ikke.
Ettersom fjorder hovedsakelig finnes på norskekysten (ihvertfall er det
her vi oftest bruker det uttrykket og har såpass lange fjorder) er det
kanskje vi som bør utarbeide denne wikisiden, og jeg har nå begynt på den:

https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:natural%3Dfjord

Jeg begynte først med "Alternative 1", men etter en diskusjon med
Christoph Hormann (brukernavn "imagico") innførte jeg "Alternative 2"
for diskusjon.
Det er imidlertid flere ting å diskutere. For eksempel:
A) Foretrekker vi natural=fjord framfor natural=bay & bay=fjord?
B) Bør fjorder generelt tegnes som areal, linje eller valgfritt?
C) Bør store fjorder tegnes som forenklet areal eller som en linje (for
å unngå for store og komplekse strukturer)? Bør isåfall flere linjer
eller arealer samles i en relasjon for å få med fjordarmer og navn på disse?
D) Bør det være lov å tegne små fjorder som enkeltnoder?

Kjør debatt!
Rediger gjerne wikien, men det er kanskje enklere å ta diskusjonen her
på epostlista først...

Anders

Anders.Fougner at gmail.com
+47 97158863