[NUUG kart] Fjorder

Anders Fougner anders.fougner at gmail.com
Fri Jan 15 22:29:11 CET 2016

Vel...det som skjer er at:
* De fleste fjorder i Norge (og trolig i andre land også...) mangler i OSM.
* Jeg ønsket å tegne inn noen slike, f.eks. Sunndalsfjorden, men jeg
klarte ikke å finne noen wiki-side som forklarte hvordan.
* Jeg oppdaget at natural=fjord lå listet opp under "See also" på
wiki-sida til natural=bay:
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:natural%3Dbay men at wiki-siden
for natural=fjord var tom.
* Jeg søkte etter diverse fjorder på OSM, og jeg fant dem inntegnet med
en haug ulike metoder. F.eks. har enkelte fjorder en node cirka midt i
hvor det står "natural=bay" eller "natural=fjord" men ikke noe navn
eller liknende. Noen fjorder har ei linje langs fjorden, noen har et
areal. Jeg følte derfor naturligvis et behov for en wiki-side som
forklarte hvordan det _egentlig_ burde gjøres...
* Jeg begynte å skrive inn et forslag på
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:natural%3Dfjord og ba så dere
opå epostlista om tilbakemelding, av grunner listet opp ovenfor (og i
trådens første post).
* Ingenting av dette er altså knyttet til "navnediskusjonen"
(Randsfjorden vs. Hornindalsvatnet osv.). Jeg lurer bare på hvordan
fjorder (etter den geologiske definisjonen, om du vil) bør tegnes i OSM.

Jeg klarer imidlertid ikke å forstå hva du egentlig mener om saken - du
stiller jo egentlig bare mange spørsmål. Så la meg spørre videre:
Hvordan synes du at Sunndalsfjorden, Eresfjord, Hardangerfjorden og
Trondheimsfjorden bør tegnes inn og navngis i OSM? Og hvorfor?

Anders

Anders.Fougner at gmail.com
+47 97158863

Sent from my Commodore 64