[NUUG kart] Hvordan tegne inn bygninger i fra kartverket

Vidar Gundersen vibrog+osm at gmail.com
Tue Sep 20 14:21:37 CEST 2016

Geir Ove/Håken: Av skjermbildene ser det ut til at Håken tracer etter
rettighetsbeskyttet lag (matrikkelen bakgrunnskart): Det er vel ikke
greit i OSM?

Atle: Jeg spurte Kartverket om bruksvilkår for LiDAR-bildene på
hoydedata.no, spesifikt om det finnes en åpen tile-cache eller WMS, og
de svarte da at det kan bli gitt fri tilgang til alle WMS-tjenestene
fra Norge Digitalt i løpet av høsten.

Allerede nå godtar de at hoydedata.no brukes til å lese av koordinater
til kulturminner, forutsatt en skikkelig kildehenvisning. Laserbildene
egner seg godt til å finne gravhauger, kølabonner, store steiner,
hulstier, veier, traktorspor, bekker, grøfting av myrer, flater i
skogen hvor det har vært ryddet innmark, osv.