[NUUG kart] Hvordan tegne inn bygninger i fra kartverket

Atle Frenvik Sveen atle at frenviksveen.net
Tue Sep 20 14:25:32 CEST 2016

On Tue, Sep 20, 2016, at 02:21 PM, Vidar Gundersen wrote:
> Geir Ove/Håken: Av skjermbildene ser det ut til at Håken tracer etter
> rettighetsbeskyttet lag (matrikkelen bakgrunnskart): Det er vel ikke
> greit i OSM?
>
> Atle: Jeg spurte Kartverket om bruksvilkår for LiDAR-bildene på
> hoydedata.no, spesifikt om det finnes en åpen tile-cache eller WMS, og
> de svarte da at det kan bli gitt fri tilgang til alle WMS-tjenestene
> fra Norge Digitalt i løpet av høsten.

Det er dette jeg synes er så forferdelig rart.

Hvis de tillater at OSM "gjenskaper" data ved å trace rendrede
kartbilder av (orginal)vektordataene er det helt uforståelig hvorfor
ikke de kan frigjøre orginaldataene.

Svaret er vel sannsynligvis at det er noen merkelige tolkninger av
regelverk, kombinert med manglende teknologisk forståelse. Jeg håper jo
uansett at det går mot FKB-frislipp (og ikke da bare WMSer/tilecacher).

-a