Felt som savnes i Noark 5

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Thu Jun 22 15:20:12 CEST 2017

[Mona Henriksen]
> Hei, her kommer innspill til Øyvind Kruse/den som styrer revisjoner av
> noarkstandarden:

Jeg tar diskusjonen videre på utviklingslisten for Nikita, uten
arkivverket.  Håper det er greit.

> I Noark 4 var det et felt i tabellen AVSMOT som het AM.REF
> (referanse). Dette feltet finner jeg ikke i Noark 5 eller i
> tjenestegrensesnittet. Det er med i GI-standarden. Dette er et felt
> som ønskes tilbake i standarden, under korrespondansepart. Dette er et
> svært aktuelt felt å bruke bl.a. i integrasjoner. Dessuten er det en
> effektiv søkemåte å benytte når man registrerer avsenders referanse på
> inngående brev. Jeg legger ved en skjermdump fra arkivfaglig forum på
> facebook så du kan se at det er Flere enn Fredrikstad kommune som
> ønsker feltet tilbake.

Interessant, og godt gjort at du tipser oss om problemet.  Jeg finner
ikke noe som ligner i metadatakatalogen ved første øyekast.  Er du
sikker på at det hører hjemme i Noark 5-standarden under
korrespondansepart?  For meg virker det mer naturlig å ha det på
dokumentbeskrivelse eller til nød
registrering/basisregistrering/journalpost, da referansen jo gjelder
dokumentet, ikk korrespondanseparten?

> Til slutt må vi komme med et hjertesukk i forhold til ferdigstilling
> av Noark 5 tjenestegrensesnitt. Flere leverandører vil ikke ta det i
> bruk før det er ferdig, i alle fall ryddet opp i, slik at det
> samsvarer helt med Noark og kan forstås likt av leverandørene. Jeg vet
> at i alle fall Evry/Gecko og Visma har gjort konkrete henvendelser til
> arkivverket om dette. Ferdigstilling og retting må prioriteres, slik
> at vi kan få fortgang i elektronisk arkivering fra fagsystemer.

Helt enig.  Vi forsøker å gi innspill til en prosess som kan føre til at
spesifikasjonen til tjenestegrensesnittet blir så klart og tydelig at
det er mulig for flere uavhengige implementasjoner å snakke sammen ved å
følge spesifikasjonen.  Innspillene vi har fullført så langt er
tilgjengelig fra
og flere som ikke er ferdige ligger i katalogen over.

Kanskje du har mulighet til å bidra til å finne svakheter og foreslå
forbedringer i spesifikasjonene til Noark 5 og tjenestegrensesnittet?
Epostlisten og IRC er gode steder å bli med. :)